آسوشیتدپرس گزارش داد، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قرار است در ماه جاری (میلادی) به طور جداگانه به واشنگتن سفر کنند که ممکن است آخرین تلاش رهبران خارجی برای حفظ توافق هسته‌ای در آستانه ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باشد که خواستار اصلاح و تقویت این توافق است.

ترامپ گفته است که در صورت اصلاح نشدن توافق هسته‌ای تا روز ۱۲ مه از آن خارج خواهد شد، مگر اینکه مذاکره کنندگان انگلیس، فرانسه و آلمان بتوانند برای اصلاح آنچه ترامپ نقاط ضعف این توافق می خواند به یک سازش دست یابند.

 ایران اعلام کرده است که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و وضع مجدد تحریم ها این توافق را نابود خواهد کرد و تهدید کرده است که به آن پاسخ خواهد داد؛ از جمله از طریق بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش که طبق این توافق محدود شده‌اند.

به گفته مقامات آمریکایی و مشاوران دولت ترامپ که در جریان روند این رایزنی‌ها قرار دارند، هفته گذشته مذاکره کنندگان اروپایی برای چهارمین بار دیدار کردند و به پیشرفت‌هایی دست یافتند اما نتوانستند بر سر تمامی مسائل به توافق برسند. این وضعیت به طور بالقوه سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران را به مکرون و مرکل می سپارد که قرار است به ترتیب روزهای ۲۴ آوریل و ۲۷ آوریل به واشنگتن سفر و با مقامات آمریکایی دیدار کنند.

مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه به قانونگذاران کشورش گفت: من می دانم که آنها در سفر خود به واشنگتن امیدها و نگرانی‌هایشان را مطرح خواهند کرد که برایشان بسیار اهمیت دارد.

پمپئو که به عنوان وزیرامورخارجه احتمالی آمریکا معرفی شده است، یک روز پس از آن به کنگره رفت که مذاکره کنندگان اروپایی در وزارت امور خارجه آمریکا درباره چهار مسئله‌ای که ترامپ خواهان اصلاح آنها در توافق هسته‌ای است، رایزنی کردند.

این موضوعات عبارتند از آزمایش موشکی بالستیک در ایران، سیاست‌های منطقه‌ای این کشور که هیچ یک از آنها در توافق هسته‌ای گنجانده نشده است و به علاوه بازرسی از سایت‌های هسته‌ای مشکوک در ایران و بندهای موسوم به غروب در توافق هسته‌ای که براساس آنها محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از گذشت چند سال منقضی می شوند.

دو مقام ارشد آمریکایی گفته‌اند که طرفین در خصوص موضوع موشک‌ها و بازرسی‌ها به حصول توافق نزدیک هستند اما تاکنون پیشرفتی درباره بندهای غروب حاصل نشده است.

به گفته این مقامات آمریکایی سیاست‌های منطقه‌ای ایران شامل حمایت این کشور از حزب‌الله لبنان و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در یک جلسه جداگانه مورد بررسی قرار گرفت که بدون نتیجه پایان یافت.

این دو مقام آمریکایی و دو مشاور دولت ترامپ همچنین گفتند که موضوع موشکها و بازرسی‌ها تقریبا حل و فصل شده است اما نمی توانند جزئیاتی درباره اینکه توافق انجام شده چه چیزهایی است صحبت کنند و به علاوه مشخص نیست که آیا ترامپ این توافق را می پذیرد یا نه. به ویژه اینکه جان بولتون که یک جنگ طلب ضد ایرانی است به تازگی به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید شروع به کار کرده است.

به گفته آنها موضوع باقیمانده در این رایزنی‌ها بندهای غروب در توافق هسته‌ای است. آمریکا خواستار این است که این محدودیت‌های دائمی شوند و صورتی که ایران دست به فعالیت هسته‌ای پیشرفته بزند، تحریم‌ها به طور خودکار به طور مجدد اعمال شوند.

یک مقام آمریکایی در اینباره تصریح کرد: توافقی که بر سرآن بحث شده ، این است که اگر ایران کاری انجام دهد که مدت زمان موردنیاز برای تولید یک سلاح هسته‌ای به کمتر از یک زمان برسد، تحریم‌ها به طور خودکار علیه ایران اعمال شوند. توافق کنونی به گونه‌ای است که زمان موسوم به گریز هسته‌ای ایران یک سال باشد. اما براساس بندهای غروب که اولین آنها در سال ۲۰۲۴ منقضی می شود، چنین محدودیتی برداشته می شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که خواهان بازگشایی موضوع توافق برای مذاکره مجدد نیستند و تمایلی به وضع مجدد خودکار تحریم‌ها برای فعالیت های مجاز ندارند. اما به گفته این مقامات و مشاوران آمریکایی، آنها پذیرفته‌اند که کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران به کمتر از یک سال، باید دست کم دلیلی برای بررسی تحریم‌های جدید علیه این کشور باشد.

به گفته آنها اینکه این مدت زمان چگونه باید مورد بررسی قرار گیرد، هنوز مورد بحث است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.