دنی یاتوم رییس سابق سازمان جاسوسی موساد در گفت‌و‌گویی با روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» که یک روز بعد از حمله آمریکا به سوریه صورت گرفت، گفت: آمادگی‌ها برای تهدید احتمالی از جانب ایران وجود دارد. 

وی حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سوریه را یک حرکت نمادین بدون دستاورد استراتژیک خواند و گفت: «ما در مرحله تصادم با ایرانی‌ها هستیم و امیدوارم این مرحله به یک رویارویی مستقیم ختم نشود». 

وی مدعی شده ایرانی‌ها اسرائیل را به حمله به اهداف ایرانی و کشتن مردم متهم می‌کنند و تل‌آویو باید تهدید ایران را جدی بگیرد. 

یاتوم افزود: آشنایی من با ایرانی‌ها و موارد قبلی به من می‌گوید که زمانی که آن‌ها تهدید می‌کنند، آن را پیگیری خواهند کرد.

وی با بیان این ادعا که باید به تاریخ خشونت ایران نگاه کرد، گفت: اگر این تاریخ را ببینید، خواهید دید که آن‌ها پشت همه حملات به یهودیان و تاسیسات اسرائیل بوده‌اند. آن‌ها می‌توانند در مناطقی نظیر بلندی‌های جولان نیز حوادثی را رقم بزنند. ما هیچ شکی نداریم که اقدام‌های حزب‌الله، دنباله اراده ایران است. 

رییس سابق موساد با اشاره به حادثه نفوذ پهپاد ایرانی به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی گفت: این یک عملیات غیر طبیعی بود. این پهپاد نمونه‌ای از مدل پهپاد آمریکایی بود که در ایران سقوط کرده بود و با آن نمونه کوجک‌ترین تفاوتی نداشت. اگر این پهپاد جایی در اسرائیل منفجر می‌شد ما ممکن نبود تشخیص دهیم این پهپاد ساخت ایران است. 

وی همچنین گفت: ما در وضعیت همسایگی سختی هستیم و هیچ بخششی در برابر ضعف وجود ندارد. در نتیجه ما باید قوی بمانیم و برای حفظ بازدارندگی قوی‌تر بشویم. ما در جبهه تنها بودیم. حمله آخر هفته یک حمله نمادین و یک شیرجه در اقیانوس بود. حمله باید به کاخ اسد صورت می‌گرفت تا او را واقعا بترساند. 

این مقام سابق موساد تاکید کرد: مسکو در سوریه منافع مشترکی با اسرائیل ندارد. زمانی ما فکر می‌کردیم روابط نتانیاهو و پوتین در از بین بردن این شکاف موثر خواهد بود اما در اشتباه بودیم.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.