دولت آلمان حمایت قاطع خود از یک ابتکار عمل صلح در سوریه را اعلام کرد.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان امروز ( دوشنبه) در حاشیه دیدار با همتایان اروپایی خود در لوکزامبورگ اعلام کرد که ما روندی را آغاز می کنیم که در آن از همه امکانات موجود برای اینکه یک راه حل سیاسی امکان پذیر شود استفاده کنیم. با این حال این مسئله مهم است که قدرت حمایت کننده از سوریه یعنی روسیه نیز نقشی سازنده را در این راستا ایفا کند. بدون روسیه ما نمی توانیم این اختلافات را حل کنیم.

اینکه این ابتکار عمل جدید صلح چگونه می تواند به نظر برسد هنوز مشخص نیست. فرانسه می خواهد در دیدارهای بعدی و در سازمان ملل در نیویورک پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه دهد.

"هایکو ماس" همچنین خواستار حل بحران سوریه بدون بشار اسد شده و مدعی شد کسی که تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود استفاده می کند نمی تواند بخشی از راه حل باشد. وی در این راستا با همتای فرانسوی خود اتفاق نظر داشت که روند سیاسی در سوریه باید دوباره زنده شود.

رئیس جمهور فرانسه هم پیش از این بر تلاش های خود برای یک راه حل دیپلماسی تاکید کرده و اعلام کرده بود که در این راستا آماده مذاکره با همه از جمله ایران و روسیه است.

سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان هم از تلاش آلمان-فرانسه برای ایفای نقش جدید به عنوان میانجی در جنگ سوریه استقبال کردند.

جولیا کلوکنر، معاون حزب دموکرات مسیحی آلمان امروز در سخنانی در برلین تاکید کرد که من بر این عقیده ام که ما نباید هرگز رشته مذاکرات با روسیه را پاره کنیم.

گونتر اوتینگر، کمیسر اتحادیه اروپا هم از دیدار قریب الوقوع صدر اعظم آلمان با رئیس جمهور روسیه سخن گفت.

  آمریکا، انگلیس و فرانسه روز شنبه حملات موشکی گسترده‌ای به تاسیسات دولتی سوریه که به عقیده آنها برای تولید تسلیحات شیمیایی از آنها استفاده شده را انجام دادند. طی حدود دو ساعت در ساعات اولیه بامداد صبح شنبه، بیش از ۱۰۰ موشک به سمت خاک سوریه شلیک شد که بخش اعظم آنها توسط سامانه پدافند ضدهوایی سوریه، دفع شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.