الکساندر شولگین، نماینده روسیه در سازمان بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی می‌گوید ماجرای ادعایی حمله شیمیایی سوریه از سوی یک سازمان غیردولتی مورد حمایت انگلیس و آمریکا تدارک دیده شده است.

شولگین تصریح کرد که روسیه شواهد غیرقابل انکاری دارد که هیچ حادثه مرتبط با تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی دمشق رخ نداده است.

وی می‌گوید که روسیه نه تنها مانند شرکای غربی‌ آن در این خصوص «اطمینان بالایی دارد» بلکه شواهد غیرقابل مناقشه‌ای دارد مبنی بر اینکه در تاریخ ۷ آوریل هیچ حادثه‌ای [حمله شیمیایی] رخ نداده است و تمامی این ماجرا یک اقدام تحریک‌انگیز تدارک دیده شده از سوی سرویس اطلاعاتی انگلیس است که احتمالا واشنگتن در آن مشارکت داشته است تا جامعه بین‌الملل را گمراه کرده و یورش ضد سوریه را توجیه کند.

نماینده روسیه در سازمان بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی می‌گوید که مجریان این ماجرای تحریک‌آمیز، گروه‌های به اصطلاح غیردولتی هستند که از سوی معارضان دولت سوریه حمایت می‌شوند؛ «از جمله آن‌ها، گروه بدنام "کلاه سفیدها" است».

وی تأکید کرد که مسکو همانطور که پیشتر تصریح و تأیید کرده است، «این ساختارها [سازمان‌ها] براساس دریافت حق‌الزحمه با دولت‌های ایالات متحده، انگلیس و دیگر کشورها همکاری می‌کنند».

طبق گفته وی، در ویدئویی که به عنوان شاهد این حمله ادعایی ارائه شده است، کارشناسان روس توانستند افراد مشارکت‌کننده در این فیلم را شناسایی کنند و «حتی یک نفر شاهد هم وجود ندارد، حتی یک فرد مسموم در بیمارستان نیز یافته نشد. اما ما توانستیم افرادی که به طور مستقیم در این تولید این فیلم مشارکت داشته‌اند را بیابیم، کسانی که به عنوان شاهدی برای تأیید حمله شیمیایی به تصویر کشیده شده بودند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.