رویترز گزارش داد، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای سفر دو روزه و مذاکره بر سر کره‌شمالی وارد تفرجگاه مارالاگوی ترامپ در فلوریدا خواهد شد اما انتظار می‌رود مذاکرات طرفین مسائل تجاری، روابط با چین و سایر مسائل را هم پوشش دهد.

انتظار می‌رود رهبران دو کشور از یک نشست موفقیت‌آمیز برای ارتقای وضعیت سیاسی خودشان در داخل استفاده کنند. دونالد ترامپ هنوز با جنجال‌های مرتبط با تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ روبروست و آبه هم بر سر رسوایی‌های پارتی‌بازی به شدت محبوبیتش سقوط کرده است.

ترامپ در طول ۱۵ ماهی که روی کار بوده است، روابط نزدیکی با شینزو آبه ایجاد کرده است و آبه سال گذشته هم سفری به فلوریدا داشت و ترامپ هم نوامبر گذشته به توکیو رفت. توکیو نگران است که رهبر آمریکا برای مرتبط کردن مسائل امنیتی حیاتی با مسائل تجاری حساس تلاش کند.  

توافق رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هم که انتظار می‌رود اواخر مه یا اوایل ژوئن برگزار شود، از دیگر نگرانی‌های مقام‌های ژاپنی است. ژاپن نمی‌خواهد ترامپ توافقی با پیونگ‌یانگ کند که موشک‌های بالستیک آن به خاک آمریکا نرسد اما بتواند موشک‌هایی با برد کمتر را که تهدیدی علیه ژاپن است، نگه دارد. آبه همچنین از ترامپ می‌خواهد تا مساله شهروندان ژاپنی ربوده شده توسط پیونگ‌یانگ را به میان بکشد.

در واکنش به این نگرانی‌ها، کاخ سفید گفته است امنیت متحدان آمریکا و نیز مردم آمریکا برای ترامپ حائز اهمیت است. یک مقام کاخ سفید گفت: اینکه به کره‌شمالی اجازه ندهیم آمریکا را تهدید کند، بدین معناست که ما به دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل، قابل تایید و غیرقابل بازگشت در شبه جزیره کره متعهد هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.