المیادین گزارش داد، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ایدئولوژی جنگ علیه سوریه را گستراند اما اماکن غیرمسکونی را مورد هدف قرار داد و دریافت که ورود به جنگ جهانی برای ایالت متحده مضر است و تجاوز تنها برای عرض اندام بود نه بیشتر. ترامپ در این جنگ به اهداف خود نرسید زیرا چیزی تغییر نکرده است. نتایج تجاوز سه گانه علیه سوریه تنها سه زخمی داشت و حمله به اماکنی بود که قبلا بمباران شده بودند.

شیخ قاسم در گفت‌وگو با المیادین افزود: پیش از حمله به سوریه اطلاعاتی به روسیه منتقل و محل بمباران مناطق مشخصی در سوریه بیش از یکبار تغییر داده شد. ارائه اطلاعات درباره این حملات و محل آن به روس‌ها توسط دولت آمریکا بدین معنی است که آنها به دنبال جنگ نیستند. آمریکا خواهان رویارویی با روسیه نیست و پس از حمله به سوریه طرح دیگری ندارد.

وی ادامه داد: تجاوز سه گانه علیه سوریه نیازمند واکنش نظامی نیست. وقتی که ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک می‌شود و دفاع هوایی این کشور ۷۰ مورد از آنها را رهگیری می‌کند این یعنی شکست دشمن. پیش از آن هم معلوم بود آمریکایی‌ها آماده راه حل سیاسی برای بحران سوریه نیستند اما پس از این حمله راه حل سیاسی این بحران پیچیده تر شد و ما برای دستیابی به راه حل سیاسی در این کشور به یکسال یا زمان بیشتری نیاز داریم.

شیخ قاسم گفت: آمریکایی‌ها از طریق این حمله به دنبال بهتر کردن شرایط و موقعیت خود در مذاکرات سیاسی بودند اما پیروزی محور مقاومت آنها را غافلگیر کرد. این حمله سه‌گانه با آزادسازی غوطه شرقی در ارتباط است و آمریکا و متحدانش در سوریه بازی را باختند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به اقدامات تحریک آمیز شورای همکاری خلیج‌فارس که به این حمله کمک کردند، اشاره کرده و گفت، عربستان به دنبال جنگ گسترده در سوریه است.

وی پیرامون بیست و نهمین نشست سران عرب در ظهران عربستان گفت: از نظر من اتحادیه عرب موجودیت و ارزشی ندارد و عربستان از طریق این نشست به دنبال سرپوش نهادن بر اقدامات خود است.

شیخ قاسم ادامه داد: اسرائیل با بمباران فرودگاه نظامی "تی ۴" سوریه در ریف حمص به دنبال ایجاد معادله جدید مبنی بر در دست گرفتن قواعد درگیری است و ما این را نمی‌پذیریم.

وی تاکید کرد: قتل عمدی نیروهای سپاه پاسداران ایران توسط رژیم صهیونیستی در بمباران فرودگاه مذکور واکنش خواهد داشت و ما پیش‌بینی می‌کنیم ایران پاسخ این رژیم را در سوریه بدهد، اما ماهیت آن را نمی‌دانیم.

شیخ قاسم گفت: اسرائیل آماده جنگ کامل نیست و تنها به دنبال یک جنگ است، محور مقاومت هرگز اجازه نخواهد داد اقداماتش در سوریه محدود شود و حزب‌الله قواعد درگیری‌هایی که اقداماتش را در داخل سوریه به منظور مقابله با تروریست محدود می‌کند را نخواهد پذیرفت.

شیخ قاسم با بیان اینکه اقدام بعدی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش آزادسازی غوطه غربی و قلمون شرقی است، گفت، حزب‌الله در همه درگیری‌های سوریه مشارکت نمی‌کند بلکه جایی که باید باشد حضور خواهد داشت.

همچنین وی اعلام کرد: حزب‌الله در سوریه به دنبال مکاسب جغرافیایی یا سیاسی نبوده و خواهان حفظ لبنان و مقاومت است. آنچه که برای ما اهمیت دارد باقی ماندن سوریه به عنوان کشور مقاومت است و حزب‌الله بخشی از حل سیاسی سوریه نیست و در صورت توافق بر راه حل سیاسی، دیگر در این کشور باقی نخواهد ماند.

این مقام مسؤول پیرامون امکان تجزیه سوریه گفت: هنوز  این طرح کاملا برچیده نشده و عدم دستیابی به راه حل سیاسی به معنی پابرجا ماندن این طرح است.

شیخ قاسم به سخنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره مقابله ملت‌ها با هرگونه تجاوز از سوی آمریکا هم اشاره کرد و گفت: شرایط در میان پیروزی‌های مقاومت تغییر کرده و هرگونه تجاوز آمریکا از سوی ملت‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند.

فلسطین

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: در گذشته حزب‌الله به صورت نظامی و مالی از مقاومت فلسطین حمایت کرده و همچنان در کنار این دولت  می‌ایستد. حزب‌الله بخشی از "راهپیمایی بازگشت" است و آنچه را که عرب‌ها برای ترامپ یا در سوریه صرف می‌کنند برای فلسطین صرف می‌کردند اکنون فلسطینیان آزاد بودند.

وی ادامه داد: تظاهرات اخیر در فلسطین در حمایت از سوریه، ایران و حزب‌الله نشان دهنده همکاری میان ماست.

شیخ قاسم تاکید کرد: هدف از آنچه که از سال ۲۰۱۱ تاکنون در سوریه رخ می‌دهد طرح خاورمیانه جدید و از بین بردن مساله فلسطین است.

وی درخصوص مسائل داخلی لبنان نیز گفت: عربستان، سعد حریری، نخست وزیر لبنان را بازداشت کرد زیرا وی سیاست‌های آل سعود را اجرایی نکرد. ریاض، لبنان را حیاط خلوت خود می‌داند.

شیخ قاسم با بیان اینکه اگر حزب‌الله تروریست‌ را در سوریه از بین نمی‌برد ما اکنون آن را در بیروت می‌دیدیم، افزود: این حزب جانشین دولت یا ارتش لبنان نیست. هر زمان که ارتش لبنان بتواند این کشور را حفظ کند حزب‌الله دیگر هیچ اقدام نظامی انجام نخواهد داد.

انتخابات پارلمانی لبنان

وی پیرامون انتخابات پارلمانی لبنان هم گفت: به دنبال حفظ و ساخت این کشور هستیم و حزب‌الله طی سال‌های گذشته به منظور بهبود زیرساخت‌ها و امور خدماتی در بعلبک ۹۰۰ میلیوند دلار هزینه کرده است.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: رقبای انتخاباتی حزب‌الله شایعه کرده‌اند که آنها در لیست‌های این حزب و جنبش "امل"عمل دست خواهند برد اما این مطلب صحت ندارد و پیروزی هر رقیب در بعلبک براساس قانون انتخابات خواهد بود.

شیخ قاسم تاکید کرد: میشل عون، رئیس جمهور لبنان فرد شماره یک ماست و نخست وزیر این کشور با ما هماهنگی دارد و در خصوص برخی مواضع وی برخی ملاحظات وجود دارد.

وی افزود: عربستان و امارات در امور انتخابات لبنان دخالت می‌کنند و سفر دو سفیر به بعلبک دلیلی بر آن است.

انتخابات پارلمانی لبنان  ششم مه ( ۱۶ اردیبهشت‌) برگزار می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.