محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش جوانان در جلسه با هیأت استانی اظهار داشت: جلسه مشترک همه هیأت‌های ورزشی استان تهران بود که با اتفاق رؤسای هیأت‌ها برگزار شد این توفیق را پیدا کردیم تا در این جلسه حضور پیدا کنیم. با توجه به اینکه استان تهران که یک هفتم جمعیت کشور را دارد اما امکانات لازم را نسبت به جمعیت ندارد. اما با توجه به اینکه ارگان‌های ورزشی تمام امکانات مدنظر را فراهم کردند اما این امکانات در شأن استان تهران نیست و باید تلاش شود تا امکانات بهتری فراهم شود. هیأت‌های استان تهران جزو بازوان فدراسیون‌های ورزشی هستند که می‌توانند خیلی به ورزش کشور کمک کنند.

وی در ادامه گفت: همیشه تهران و شهرهای نزدیک به تهران در بحث استعدادیابی و کمک به ورزش فعالیت‌های مختلفی داشتند و همیشه مرکزی است که برای استعدیابی و تقویت تیم‌های ملی، می‌شود استعدادهای خوبی از استان‌ تهران در رشته‌های مختلف پیدا و پرورش داد این انتخاب باعث شد تا در کنار سایر دوستان حضور پیدا کنیم تا در بحث‌های مختلف شرکت کنیم. تا اینکه از مشکلات و نکته‌نظرات دوستان مطلع شویم و ما هم دیدگاه‌همان را به دوستان اعلام کنیم تا به یک جمع‌بندی برسیم.

داورزنی در خصوص مسابقات آسیایی اندونزی و اینکه کمتر از چهار ماه به آغاز این مسابقات باقی مانده است، گفت: ستاد بازی‌های آسیایی طبق برنامه‌ کارش را انجام می‌دهد و دوستان که در کمیته ملی المپیک جلسات متعددی برگزار کردند جلسه‌ای هم در هفته آینده با ستاد مسابقات آسیایی برگزار خواهیم کرد. بعضی از رشته‌های ورزشی هنوز فرصت حضور در مسابقات را ندارند و باید در مسابقات دیگری نیز شرکت کنند و وضعیت‌ آنها مشخص نیست. طبیعتاً کاروانی که اعزام می‌شود کاروانی کیفی خواهد بود. تلاش ستاد مسابقات و وزارت ورزش بر این است که با تعامل بیشتر بتوانیم یک کاروان قدرتمند عازم مسابقات کنیم. در بعضی از رشته‌ها مشکلاتی داریم مبنی بر کاهش سمیه‌ها و وضعیت‌های مبهمی که برای برخی رشته‌ها به وجود آمده است. به خاطر این است که میزبان در بعضی از رشته‌ها مثل بوکس سنگین‌وزن‌ها را حذف کردند و خیلی تغییرات دیگر که ما بایستی این موضوعات را بدانیم و باید متوجه شویم که چه انتظاری از کاروان داریم  باید توجه کنیم که میدان، میدان بزرگی است و کشورهای مختلف با برنامه‌ریزی وارد مسابقات می‌شوند.

وی در ادامه تأکید کرد: کشورهایی مثل چین، ژاپن و کره شرایط خاص خودشان را دارند میزبان هم شرایط خاصی دارد . این تغییرات و اتفاقاتی که در برخی از رشته‌ها می‌افتد باعث می‌شود فشاری به کاروان اعزامی به این مسابقات وارد شود. یک مقداری باید بیشتر تلاش کنیم تا بیشتر رشته‌های ورزشی اعزام به مسابقات با قدرت روانه مسابقات شوند.

داورزنی درباره اینکه آیا رشته‌هایی که شانس کسب مدال کمتری دارند به این مسابقات اعزام می‌شوند یا خیر، گفت: بعضی از رشته‌ها با توجه به نفراتی که دارند با مشورت ستاد مسابقات و کمیته ملی المپیک تلاش می‌کنیم تا انتظارات عمومی کشور را هم در نظر بگیریم مردم از برخی از رشته‌ها انتظار دارند تا مدال کسب کنند. اما بعضی رشته‌ها با توجه به اینکه شانس مدال نداشته باشند تلاش می‌شود تعداد شرکت‌کننده‌هایی که قرار است اعزام شوند کیفی‌تر در نظر بگیریم و آن رشته‌ها شانس مدال بیشتری دارند قدرتمندانه‌تر حضور پیدا کنند و آنهایی که شانس کسب مدال کمتری دارند سعی می‌کنیم حمایت خوبی داشته باشیم تا در مسابقات آسیایی جاکاراتا حضور داشته باشند.

وی در خصوص آخرین شرایط تیم وزنه‌برداری گفت: اتفاقی که برای این رشته افتاده است برمی‌گردد به گذشته و قبل از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴؛ تصمیمی که گرفته شده براساس تعداد نفرات کشورهایی که اسم آنها در سازمان دوپینگ بوده است. بعضی از کشورها به خاطر موضوع دوپینگ سهمیه کمتری به دست آوردند اما این تعداد سهمیه‌ای که کم شده به خاطر بحث دوپینگ است اما ما به همکاری دوستان تلاش می‌کنیم تا این شرایط تغییر کند  حتی اعتراض‌های لازم را نسبت به این موضوع ارسال کردیم. اما به دلیل اینکه این موضوع به IOC مربوط می‌شود باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد تا IOC نظر مساعدی نسبت به این موضوع پیدا کند تا حق وزنه‌برداری در مسابقات بزرگ از بین نرود. امیدوارم بتوانیم به نتیجه خوبی برسیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان در ادامه درباره بعضی از باشگاه‌های ورزشی با توجه به اینکه نتایج خوبی کسب می‌کنند خیلی زود منحل می‌شوند مثل بانک سرمایه در والیبال، تأسیسات دریایی در فوتسال در این خصوص آیا برنامه‌ای دارید یا خیر، گفت: یکی از بحث‌های جدی که در بحث ورزش حرفه‌ای وجود دارد این است که فضای کسب و کار ایجاد کند که بعضاً مسائلی پیش می‌آید که شرایط متفاوتی ایجاد می‌شود آن چیزی که خیلی مهم است ضرورت دارد در بحث ورزش کشور موضوع باشگاهداری هرچه زودتر شکل خود را به دست بیاورد. چون هرچقدر ما در بحث باشگاه‌های خصوصی با برنامه‌تر کار بکنیم و ایجاد انگیزه شود تا کسانی که دوست دارند در ورزش سرمایه‌گذاری کنند به راحتی فعالیت کنند. باید امکانات لازم داده شود و به نوعی باید نگاهمان نسبت به مسائل خصوصی‌سازی و باشگاهداری اقتصادی شود. اینکه شکل باشگاهداری در ایران هزینه‌ای باشد طبیعی است که ثبات نخواهد داشت چون در مسابقات بزرگ مطمئناً به مشکل خواهیم خورد. اما وقتی نوع نگاه اقتصادی شود و هم سرمایه‌گذاری در بخش باشگاهداری طبیعی است که ثبات به وجود می‌آید.

داورزنی ادامه داد: این موضوعات در طرح جامع باشگاهداری درج شده است و امیدوارم طبق این طرح جلو برویم تا بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم. باید انگیزه لازم داده شود و امکانات خوبی را فراهم کنیم تا بتوانیم در بحث خصوصی‌سازی فعالیت کنیم همه نکات در طرح جامع باشگاهداری آمده است. ما این ضعف را در بحث باشگاهداری ایران داریم که در این ۲۰ سال گذشته خیلی از تیم‌ها هزینه کردند و خیلی از تیم‌ها منحل شدند. عمدتاً به خاطر عدم ثبات است. ما باید به گونه‌ای عمل کنیم تا صرفاً هزینه نکنیم. باید جاهایی که هزینه کردند و برگشتی داشته است باعث شده تا باشگاه‌های ما فعالیت خوبی داشته باشند اما بسیاری از باشگاه‌های حاضر در ورزش کشور فقط هزینه کردند. فعالیت باشگاه دقیقاً‌ اگر اقتصادی نشود مطمئناً در ادامه مشکل خواهد داشت. باشگاه‌هایی که در دنیا بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارند عمدتاً سودآور هستند. در فعالیت‌های‌شان فقط تیم‌داری نمی‌کنند این را باید توجه کرد نگاه‌مان به باشگاهداری باید باشگاهداری باشد. وقتی تیم‌داری می‌کنیم فقط به دنبال این هستیم تا هزینه کنیم تا تیم موفق شود.  ما سعی کردیم در این دو سال گذشته این رویکرد را در باشگاه استقلال و پرسپولیس به وجود بیاوریم دیدیم که استقلال و پرسپولیس تیم‌های بزرگ ایران دیگر نیازی به کمک دولت ندارند و این به خاطر نگاه اقتصادی است که در این دو باشگاه به وجود آمده است.

وی در ادامه گفت:‌ این دوباشگاه بزرگ باید نگاه‌شان باید در بحث پایه تغییر کنند سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند در آینده عملکرد خوبی داشته باشیم. باشگاه‌های که نگاه اقتصادی دارند مطمئناً ماندگار خواهند شد.

داورزنی در خصوص آخرین وضعیت مدیریت باشگاه پرسپولیس نیز گفت: یکی از صندلی‌های هیأت رئیسه باشگاه پرسپولیس خالی است قرار است به زودی فرد مورد نظر انتخاب شود که باید جلسات مورد نظر برگزار شود تا به یک جمع‌بندی مشخص برسیم. دغدغه وزارت ورزش و دکتر سلطانی‌فر برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این است که مشکلی برای ادامه کارشان نداشته باشند با توجه به انتظاری که مردم از دو باشگاه مذکور دارند امیدواریم این انتظارات کاملاً برآورده شوند. همین جا از فرصت استفاده می‌کنیم و به پرسپولیس و استقلال تبریک می‌گویم بابت صعود مقتدرانه به مرحله بعدی جام باشگاه‌های آسیا و امیدوارم همین روند را ادامه دهند تا دل هواداران را شاد کنند ما همیشه گفتیم زمانی که حال استقلال و پرسپولیس خوب است حال تیم ملی هم خوب است. حال تیم ملی ایران هم خوب باشد حال مردم ایران نیز خوب خواهد بود.

وی در ادامه گفت:‌ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا طبق برنامه هیأت‌های استان تهران هم سالن‌های مشخص با امکانات خوب را داشته باشند طبق برنامه کارشناسی و با تدبیر این کار را جلو می‌بریم تا بتوانیم سالن‌های تخصصی را ایجاد کنیم تا رشته‌های مختلف ورزشی از این سالن‌ها استفاده کنند. طبیعتاً ما یک بحث قانونی داریم و باید طبق برنامه و با مشورت وزارت ورزش و مجلس باید جلو ببریم و باید کمک کنند هیأت‌های استانی کمک کنند تا امکانات لازم فراهم شود و بتوانند مأموریت و مسئولیتی که برعهده مسئولین هیأت‌ها وجود دارد به نحو احسن انجام دهند. چرا که بحث پرورش و استعدادیابی یکی از مهم‌ترین مسائل ورزش کشور است.

معاون وزیر ورزش جوانان ادامه داد: در خیلی از نقاط مختلف استان سالن‌هایی ساخته شده است که برای رشته‌های ورزشی تخصصی است. این امکانات به عنوان یک ابزار در اختیار هیأت‌های استانی باشد تا بتوانند مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهند. طبیعتاً سالن‌های رشته‌های مثل ژیمناستیک، دو و میدانی، کشتی، والیبال و...باید در اختیار هیأت‌های استانی قرار بگیرند تا بتوانند در بحث استعدادیابی و برگزاری مسابقات فعالیت خوبی داشته باشند. آن سالن‌هایی که مازاد هستند طبق آیین‌نامه باید در مزایده قرار بگیرند تا بخش خصوصی فعالیت کند. ما نباید اجازه بدهیم ورزش گران بشود و نه اینکه هیأت‌های استانی خالی از امکانات شود.

وی اظهار داشت: این یکی از دغدغه‌های مهم وزیر ورزش است چرا که به دنبال این است امکانات اولیه برای هیأت‌ها فراهم شود تا بتوانیم در بحث استعدادیابی فعالیت خوبی داشته باشیم. امیدواریم این مسائل هرچه زودتر انجام شود تا سالن‌های خصوصی به عنوان یک ابزار مهم برای هیأت‌های استانی فراهم شود. در بحث ورزشگاه‌های شیروی، انقلاب و آزادی صلاح دیدند که در اختیار معاونت توسعه و تعاون قرار بگیرد و واگذار شود. یک همتی صورت گرفته است تا برخی از امکان از لیست واگذاری خارج شوند مجموعه شیرودی به عنوان یکی از مجموعه‌های قدیمی پایتخت با قدمت بیش از ۱۰۰ سال طبیعی است انتظار استان این تهران این است که این مجموعه با این قدمت حفظ شود و در اختیار استان تهران قرار گیرد.

داورزنی در پایان تأکید کرد:‌ بحث ۲۷ درصد یک رقم ۱۳۰۰ میلیارد است که قرار است به ورزش اختصاص داده شود. این رقم قابل توجه است. در حوزه ورزش کشور و جوانان کشور قرار است سرمایه‌گذاری شود که رقم قابل توجهی از این بودجه به استان‌ها داده می‌شود این عدد به فدراسیون‌ها داده نمی‌شود. به هیأت‌های استادی اختصاص داده می‌شود تا به امر زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌ها کمک شود. به ویژه در بخش توسعه ورزش کشور و بانوان اختصاص داده می‌شود. این یکی از دستاوردهای بسیار مهمی است که دولت در یکی دو سال گذشته با کمک نمایندگان مجلس صورت گرفته است و امیدوارم این اتفاق سالیان سال ادامه پیدا کند تا در بحث توسعه ورزش اتفاق‌های خوبی بیافتد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.