مالکی عصر سه شنبه در دیدار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وی گفت: به یمن وجود اتحاد بین دو کشور ایران و عراق، ما شاهد همکاری های خوب و مشترک در زمینه های مختلف فرهنگی هستیم.

نخست وزیر سابق عراق افزود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به یک کشور آزاد تبدیل شد و فرهنگ یکی از پایه های فعالیت های انقلاب ایران شد.

مالکی در ادامه گفت امروز شاهد آن هستیم که رتبه علمی ایران در بین هشت کشور برتر جهان قرار دارد و این نشان از بلوغ فکری و فرهنگی این کشور است.

معاون رئیس جمهوری عراق افزود در زمان رژیم سابق (بعث) عراق تمام متفکران و فعالان فرهنگی تحت خفقان کامل بودند و دیکتاتوری حاکم بر این کشور مانع از پیشرفت فرهنگی عراق طی دههای اخیر شد.

مالکی گفت اگر چه عراق همچون ایران دارای تمدنی کهن و تاریخی پر قدمت است اما خفقان حاکم بر آن در نظام سابق مانع رشد فرهنگی شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تشکر از این دیدار به تبیین وضعیت فرهنگی کشورمان پرداخت.

وی گفت جمهوری اسلامی ایران تاکنون برنامه های مختلفی را در قالب جشنواره های بین المللی، نمایشگاه های بین المللی اعم از کتاب و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری، چاپ و نشر کتاب، حوزه هنری شامل هنرهای تجسمی و موسیقی و... حوزه سینمایی و تئاتر برگزار کرده است.

وی افزود سالانه قریب به ۸۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و توزیع می شود و تلاش ما بر این است تا این فعالیت ها افزایش یابد.

صالحی ادامه داد بحمدلله با همکاری و فعالیت های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برنامه های مشترک فرهنگی و هنری زیادی شکل گرفته است و امیدواریم این فعالیت ها نیز افزایش یابد.

در پایان این دیدار دو طرف ضمن ‌ابراز خرسندی انجام دیدارهای متقابل و تداوم همکاری های فرهنگی بین دو کشور را خواستار شدند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران عصر روز دوشنبه در سفری چهار روزه وارد بغداد پایتخت عراق شد.

صالحی را در این سفر چندتن از معاونان وی همراهی می کنند.

دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت حرمین امامین جوادین (ع)، از جمله برنامه های صالحی در نخستین روز از سفرش به این کشور بود.

نشست دو هیات فرهنگی ایران و عراق و بررسی زمینه های کنونی و جدید همکاری های فرهنگی، بازدید از موزه هنرهای معاصر وزارت فرهنگ عراق، دیدار با رییس شبکه العراقیه از دیگر برنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز بود.

صالحی در راستای اعلام برنامه و رویکردهای خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاکید بر تقویت دیپلماسی فرهنگی، نخستین سفر خارجی خود را در مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عراق رقم زد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.