با آزاد سازی و پاکسازی این مناطق تقریبا می توان گفت که دمشق از یک مشکل اساسی و آنهم اصابت خمپاره از مناطق تحت اشغال تروریست ها رهایی می یابد که هر روز شماری زخمی و یا کشته در پی دارد.

ارتش سوریه پس از آزاد سازی اطراف دمشق باید روزهای سختی را در دو منطقه دیگر باقیمانده یکی جنوب سوریه و استان درعا و دیگری ادلب در شمال غرب سوریه پشت سرگذارد تا باردیگر این مناطق را به آغوش وطن بازگرداند.

در یک نگاه کلی باید گفت که به جهت همسایگی سوریه با چهار کشور ترکیه، عراق ، اردن و لبنان بیشترین مشکلات و بحران این کشور ناشی از برخی همسایه ها بوده است و اشغال برخی شهرها سوریه نیز از مناطق مرزی آغاز شد و حتی جرقه بحران در سوریه نیز از شهر درعا در جنوب این کشور و در مرز اردن با سوریه زده شد.

سوریه با مساحتی حدود ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع دارای ۸۴۵ کیلومتر مرز با ترکیه، ۵۹۶ کیلومتر با عراق ، ۳۵۹ کیلومتر با لبنان ، ۳۵۶ کیلومتر با اردن ، ۷۴ کیلومتر با رژیم صهیونیستی و ۱۸۳ کیلومتر با دریای مدیترانه در غرب این کشور است که بخشی از هم مرزی آن با این رژیم به خاطر تصرف مناطق مرزی سوریه در قنیطره و بلندی های جولان در جریان جنگ های شش روزه بین اعراب و اسراییل است.

همه اینها نشان دهنده آن است که هر کدام از همسایه های سوریه سهم قابل توجهی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در بحران آفرینی در این کشور دارند و اگر مقام های سوری در ابتدای بحران به صورت سربسته از کشورهای همسایه می خواستند که به اقدامات خود برای حمایت از گروه های تروریستی پایان دهند در ادامه با ذکر نام اقدام های آنها را محکوم کردند.

با چنین نگاهی باید گفت اکنون بی علت نیست که دو منطقه درعا و ادلب در جنوب غرب و شمال غرب سوریه همچنان شاهد حضور تروریست ها وابسته به ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره است و این موضوع در ادلب و در کنار مرزهای ترکیه و سوریه به مراتب شدیدتر و قابل توجه تر است و مشکل دیگر در ارتباط با برخی مناطق کردنشین است که برخی طرف ها تلاش می کنند تا آن را به مشکل جدید منطقه غرب آسیا پس از بحران سوریه و عراق تبدیل کنند. 

منطقه مرزی درعا پس از لبنان نزدیک ترین منطقه به دمشق است و بی دلیل نبود که برخی تحلیلگران هنگام اوج گیری بحران در سوریه، درعا را به خاطر برخی تحرکات گذرگاه سقوط دمشق ذکر می کردند.

برای شناخت بیشتر این منطقه باید گفت که درعا منطقه ای عشایر نشین و سنتی بین اردن و سوریه است که هنوز هم برخی عشایر ساکن آن به خاطر تقسیمات جغرافیایی بین دو طرف در رفت و آمد هستند و مشکلات ارضی نیز با هم دارند که در اوایل آغاز بحران در سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ یکی از موضوعات مطرح شده برای حل آن در دیدار با مقام های سوری رسیدگی به مشکلات ارضی در این منطقه بود.

شهر تاریخی بصری یعنی محلی که پیامبر اکرم (ص) در نوجوانی برای تجارت از سوی حضرت خدیجه (س) رفته بود نیز در استان درعا در سوریه قرار دارد. 

بخش هایی از استان درعا در هشت سال گذشته شاهد چند بار اشغال از سوی تروریست ها و آزادسازی آن از سوی ارتش سوریه بوده است .

علاوه بر این درعا برای اقتصاد بین المللی سوریه به جهت وجود منطقه آزاد در آن و ترانزیت کالا به مناطق جنوبی این کشور با اردن و دیگر کشورهای همسایه از اهمیت زیادی برخوردار است.

در همین حال دسترسی رژیم صهیونیستی از طریق اردن به مرزهای سوریه علاوه بر مناطق اشغالی قنیطره و بلندی های جولان و حضور تاریخی انگلیس در اردن را می توان یکی از نگرانی های عمده سوریه از مناطق مرزی در جنوب این کشور ذکر کرد که در جریان بحران اخیر بیش از پیش خود را نمایان کرد.

وجود چنین زمینه جغرافیایی و تاریخی نیز موجب شده است تا بیشترین نگرانی ها از مناطق جنوبی سوریه به خاطر برخی اقدامات امنیتی باشد تا نظامی و این موضوع را می توان نقطه تفاوت با دیگر مناطق بحران زده سوریه ذکر کرد که چنین وضعیتی بی ارتباط با سیاست های دوگانه همسایه سوریه نیست.

در ابتدای بحران سوریه نیز به خاطر راه اندازی فضای مجازی بر اساس برخی اخبار گروه های ویژه و تخصصی در اطراف این کشور برای حمایت های رسانه ای و اطلاع رسانی و جعل اخبار و تصاویر برای مخالفان دولت سوریه تشکیل شده بود.

در همین پیرامون گزارش هایی نیز در ارتباط با تلاش های رژیم صهیونیستی و انگلیس برای ایجاد یک ارتش و آموزش آن از سوی امریکا در ارتباط با بحران سوریه منتشر شده بود که بی ارتباط با دست به دست شدن منطقه درعا بین ارتش سوریه و تروریست ها در این کشور نیست و باید اشاره کرد که ریاض حجاب نخست وزیر فراری سوریه نیز از طریق مرزهای اردن با سوریه خود را به مخالفان این کشور رساند و مدتی نیز به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات مخالفان دولت سوریه نقش آفرینی کرد. 

در چنین وضعیتی باید گفت که به خاطر حساسیت های موجود و امنیتی بودن مشکلات درعا حضور ارتش سوریه در این منطقه برای بیرون راندن تروریست ها به خاطر اعمال نفوذ از خارج از مرزهای این کشور بیش از آنکه نظامی باشد، باید امنیتی باشد تا کمترین مشکلات را برای نیروهای نظامی این کشور به دنبال داشته باشد.

البته به نظر می رسد برخلاف ابتدای بحران که برخی کشورهای همسایه سوریه به صورت تمام قد برای حمایت از تروریست ها و وارد کردن آنها به سوریه تا مرز واگذاری پایگاه های مختلف تلاش می کردند، اکنون با برگشتن ورق بحران در سوریه با حمایت های تهران ، مسکو و مقاومت از سوریه در جریان بحران هشت ساله همسایه های این کشور نیز از دستیابی به برخی اهداف خود ناامید شده و رفته رفته نظر آنان نسبت به این بحران تغییر یافته و سینگنال هایی در این ارتباط به بهانه های مختلف برای نزدیک روابط ارسال می کنند.

با توجه به چنین رویکرد جدیدی باید گفت که در صورت همکاری و رایزنی های سیاسی دمشق با امان در ارتباط با اقدام ارتش سوریه در درعا و نظر به باختن روحیه تروریست ها در روزهای اخیر به مراتب اقدام امنیتی و نظامی در این منطقه برای بیرون راندن آخرین بازمانده های تروریست ها راحت تر خواهد بود.

محمد مومنی وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت اردن نیز امروز (سه شنبه) با رد وجود هرگونه پایگاه خارجی در کشورش تاکید کرد که راه حل سیاسی تنها گزینه برای بحران سوریه است و اردن همواره بر آن تاکید داشته است.

البته دولتمردان امان نیز نیک واقف هستند که ادامه برخی ناامنی ها در مرزهای اردن با سوریه می تواند امنیت آنان را به خطر انداخته و اکنون یکی از نگرانی های اردن با توجه به نزدیکی با رژیم صهیونیستی ورود تروریست ها از سوریه و افزایش ناامنی در داخل اردن است و در چنین وضعیتی بهترین گزینه برای امان بدون توجه به پیشینه روابط هشت سال گذشته و برخی فشارهای عربی - غربی همکاری با سوریه و از بین بردن تروریست ها در مناطق مرزی مشترک دو کشور است. 

در همین حال وضعیت تروریست های مورد حمایت آمریکا در جنوب سوریه نیز موجب نگرانی سفارت واشنگتن در اردن شده به حدی که بر اساس اعلام روزنامه الشرق الاوسط این سفارتخانه از تروریست های جنوب سوریه درخواست کرده است که از اقدامات تنش زا به منظور ایجاد درگیری با ارتش سوریه خودداری کنند. 

سفارت آمریکا در امان به مسئولان جبهه جنوبی ارتش آزاد نسبت به نقض توافق منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه و ایجاد درگیری با ارتش سوریه هشدار داده و گفته است که در صورت هرگونه درگیری با ارتش سوریه که به نقض مناطق کاهش تنش منجر شود، واشنگتن نمی تواند از این گروه دفاع کند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.