حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دلایل حمله ائتلاف غرب به رهبری آمریکا به سوریه بیان کرد: دلیل دیگری که می‌‍‌توان برای این اقدام متصور شد، ناکامی این ائتلاف در شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن سوریه جهت استفاده از تسلیحات شیمیایی است.

وی ادامه داد: سومین عامل نیز از نظر من این است که آمریکا و غرب در برابر هزینه‌هایی که کشورهای عربی منطقه برای آنان انجام داده‌اند، بایستی اقدامی عملی انجام بدهند، عامل آخر نیز تداوم حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا از گروه‌های تروریستی در حال مبارزه در سوریه است و به نوعی نبایستی این گروه‌ها تصور کنند که در استراتژی سیاست بین‌المللی غرب مهره‌ای سوخته محسوب می‌شوند.

ترقی در خصوص نتایج حاصل‌شده برای غرب از حمله به سوریه اظهار کرد: این عوامل در حقیقت سبب حمله ائتلاف غرب به سوریه شده و در عمل هیچ سودی برای آنان نداشته و در تضعیف قدرت دولت سوریه بی‌اثر بوده است.  در حقیقت این اقدام آمریکا و متحدانش از این واقعیت پرده برداشت که موشک‌ها و تسلیحات آمریکایی در برابر سامانه‌های پدافند موشکی ۳۰ سال گذشته روسی کارساز نیست.

وی افزود: این حمله نتوانسته تاثیری بر اراده‌ی مردم سوریه نداشته است و آنان را برای مبارزه و دفاع از تمامیت ارضی‌شان مصمم‌تر کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص تغییر توازن قدرت در سوریه پس از اقدام اخیر غرب بیان کرد: قطعا به علت عدم‌ دستیابی به اهداف تعیین شده از سوی غرب و آسیب نرسیدن به مراکز نظامی سوری، توازن قدرت در منطقه به نفع ارتش و دولت سوریه تغییر خواهد کرد و حمایت روسیه از ارتش سوریه جهت تکمیل سامانه موشکی اس- ۳۰۰ قدرت دفاعی ارتش سوریه را بیش از حال حاضر خواهد کرد.

ترقی در خصوص نقش فعلی آمریکا در تحولات سوریه خاطر نشان کرد: آمریکا به نوعی در مذاکرات و کنفرانس‌هایی که در خصوص آینده سوریه برگزار شده است، کنار گذاشته‌اند و علت آن هم کارشکنی‌هایی که در مسیر مذاکرات اعمال می‌کردند که این عمل ناشی از باور به کارآمد بودن فشار نظامی نیروهای معارض سوری است.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره پیروزی ارتش سوریه در غوطه شرقی تصریح کرد: با تصرف غوطه شرقی توسط ارتش سوریه، به نوعی پایتخت این قبیل گروه‌های معارض که مایه امیدواری آمریکا و ترکیه بودند فتح شده است، پس از این رخ‌دادها آمریکا بایستی از منطقه خارج شود و تن به نتایج ناشی از مذاکرات سیاسی سه‌گانه ایران، روسیه و ترکیه بدهد.

ترقی در خصوص نقش روسیه در تحولات اخیر سوریه مطرح کرد: روسیه در گام اول منافع خود در منطقه را در نظر گرفته و خواهان این نیست که آمریکا میزان نفوذ روسیه در منطقه را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: از طرفی به علت دراختیار داشتن تسلیحات روسی توسط ارتش سوریه، به نوعی یک درگیری تسلیحاتی بین روسیه و آمریکا در منطقه شکل‌گرفته که روسیه چندان تمایل به شکست در این درگیری ندارد.

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: نکته قابل توجه دیگر، پیمان استراتژیکی که از گذشته میان روسیه وسوریه وجود دارد. بنا به آن پیمان، روسیه بایستی از تمامیت ارضی سوریه دفاع کند و در حقیقت روسیه خود را برای دوران بازسازی سوریه، ذی‌حق‌تر از کشورهای دیگر می‌داند و منافع اقتصادی این عمل برای روسیه بسیار حائز اهمیت است.

ترقی با اشاره به حمایت ترکیه از حملات اخیر آمریکا به سوریه بیان کرد: ترکیه متاسفانه یک‌سری اشتباهات استراتژیک در محاسبات منطقه‌ای خود دارد و تصور می‌کند از این قبیل رویدادها در جهت منافع خود اسفاده کند، در عمل اشتباه بودن این اقدامات ثابت شده و نباید از حمله آمریکا به منطقه حمایت کرد. 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: در حقیقت به عقیده من ترکیه برای بقای خود به حمایت آمریکا نیاز دارد، زیرا در غیر این صورت اپوزیسیون ترکیه از سوی آمریکا تحریک می‌گردد، بنابراین این قبیل رفتارها از سوی ترکیه و گرایش به هر دوسوی ماجرا قابل درک و پیش‌بینی است.

ترقی در خصوص سیاست ایران در قبال سوریه تاکید کرد: سیاست ایران در زمینه موضوع سوریه همواره شفاف بوده است، ایران همواره از مظلومین جهان حمایت کرده و خواهد کرد، امنیت سوریه در حقیقت امنیت ماست و سوریه به نوعی خط مقدم جبهه مقاومت است.

وی ادامه داد: از نظر ما اقدام ائتلاف غرب به رهبری آمریکا یک جنایت بوده که از سوی ما محکوم است و تخطی از قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، دولت سوریه در حقیقت حق برخورد از طریق مجامع جهانی را خواهد داشت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص احتمال حمله مجدد غرب به سوریه بیان کرد: تصور نمی‌کنم که غربی‌ها دست به چنین اقدامی بزنند، زیرا از این هجوم نیز نتیجه‌ای جز ضرر عایدشان نشده‌است و هزینه‌ی سنگینی متحمل شده‌اند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.