محمد راستاد در نشست خبری تصریح کرد: با توجه به صحبت‌هایی که در طول جلسات گذشته مطرح شده، انتظار ما این است که جلسه پیش رو آخرین جلسه باشد و در قالب توافقی که با حضور تمام کشورهای حاضر در این حادثه نهایی می‌شود، علت این سانحه به شکل نهایی اعلام شود.

وی در بخش  دیگری از صحبت‌های خود به برنامه‌ریزی‌های راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در دوره‌های کوتاه و میان‌مدت اشاره کرد و گفت: در این راستا تعرفه‌های سازمان بنادر در قالب یک طرح سه ساله نهایی شده است که ما تلاش می‌کنیم هر تعرفه را متناسب با سطح فعالیت و مقیاس هر بندر اجرایی کنیم. در این راستا ایران به خطوط کشتیرانی و اپراتورهای حاضر در بنادر تخفیف‌هایی ارائه خواهد کرد تا امکان افزایش وضعیت رقابتی در منطقه را پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب لایحه قانون تسریع در تلخیه و بارگیری کشتی‌ها اظهار کرد: این قانون که با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش کرده که تعرفه‌ها را شفاف کند و گلایه‌هایی که پیش از این برخی از مشتریان حاضر در ایران داشتند را برطرف کند. در این راستا هزینه توقف کشتی‌ها کنار اسکله‌های جنوبی ایران ۱۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت و همچنین عملیات تخلیه  و بارگیری نیز برای کشتی‌هایی که کالای صادراتی دارند یا ترانزیت خود را در بنادر ایران انجام می‌دهند، ۳۰ درصد تخفیف وجود خواهد داشت.

راستاد ادامه داد: ارائه خدمات بندری در ساعات غیر اداری و شب‌ها نیز تا سقف ۲۴ درصد کاهش می‌یابد و از ۶.۵ دلار در هزینه انبارداری به ۵ دلار خواهد رسید. همچنین کشتی‌های رو روی صادراتی و ترانزیتی نیز در بندر نوشهر ۷۰ درصد تخفیف جدید دریافت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه کالاهای غیر کانتینری تغییرات تعرفه در حوزه کاهش رسوب کالا در بنادر و بالا بردن بهره‌وری آنها خواهد بود، بیان کرد: در حوزه باربری تخفیف ۱۰ درصدی خواهیم داشت و تعرفه‌های انبارداری مواد معدنی نیز با ایجاد تعرفه تساعدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سازمان بنادر ترانزیت کالای غیرکانتینری را نیز با عنوان یکی از اهداف خود در نظر گرفته و از این رو مجموعه‌هایی که بیش از ۷۵ هزار تن کالا را در این حوزه تخلیه و بارگیری می‌کنند، تا سقف ۷۰ درصد می‌توانند تخفیف بگیرند. برای کالاهای ترانزیتی نیز شرکت‌هایی که بیش از ۲۰ هزار TEU تخلیه و بارگیری داشته باشند، ۱۰۵ درصد تخفیف انبارداری تعلق خواهد گرفت.

وی با اشاره به تعرفه‌های تشویقی که به طور خاص در بندر چابهار اجرایی می‌شوند، توضیح داد: برای عوارض توقف در اسکله چابهار تخفیف ۸۰ درصدی برای یدک کشی و لایروبی تخفیف ۶۰ درصدی و در انبارداری کانتینر نیز تخفیف ۷۵ درصدی ارائه خواهد شد. همچنین اجاره بهای اراضی این بندر نیز در مدل‌های مالی پنج ساله برای سرمایه‌گذاران خصوصی اعمال نمی‌شود. درآمد سال گذشته سازمان بنادر در حوزه اختلاف قیمت دلار بیش از ۲۵۳۰ میلیارد تومان بوده که پیش بینی می‌شود امسال به ۲۶۵۰ میلیارد تومان برسد.

به گفته معاون وزیر راه در سال ۹۶ میزان کل کالای غیرنفتی که در بنادر ایران تخلیه شد، از ۴۴ میلیون تن عبور کرد که رشدی ۴ درصدی را نشان می‌دهد اما در حوزه بارگیری این افزایش به مرز ۱۲ درصد رسید.

راستاد خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ این هدف‌گذاری وجود دارد که تنها فاز سوم بندر شهید رجایی ۳۰ درصد افزایش فعالیت داشته باشد و با توجه به فعال شدن اپراتور هندی بندر چابهار فعالیت اقتصادی در این بندر جنوبی نیز افزایشی جدی پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.