او از این گفت که داور می‌خریدند، بازیکن می‌خریدند و... اگر لابه‌لای اخبار همان سال چرخی بزنید، به یک مصاحبه جالب از خداداد عزیزی برمی‌خورید. در سال ۸۶ او مدیر فنی تیم پیام خراسان بود و به لیگ برتر هم صعود کردند. خداداد پیش از صعود تیمش و بعد از ناکامی استیل‌آذین در مصاحبه‌ای آتشین گفت: «متأسفانه فوتبال این مملکت کثیف و آلوده شده اما خوشحالم که خدا جای حق نشسته است. خیلی‌ها زور زدند که استیل‌آذین به لیگ برتر صعود کند ولی سپاهان نوین صعود کرد و حالا امیدوارم ما هم با شکست فولاد به لیگ برتر صعود کنیم.» به بهانه حرف‌های رهبری‌فرد با خداداد اتفاقات آن روزها را بررسی کردیم.

* آقاخداداد، رهبری‌فرد در تازه‌ترین مصاحبه‎‌اش به افشاگری درباره اتفاقات لیگ یک در سال ۸۶ پرداخته است. شما هم آن سال مصاحبه‌ای آتشین کردید. توضیح می‌دهید چه اتفاقاتی افتاده بود؟

من زیاد چیزی یادم نمی‌آید. یک دهه از آن اتفاقات گذشته است ولی لیگ یک همیشه همین‌طور بوده است. یعنی زد و بند وجود داشته و نباید شما از شنیدن در این‌باره تعجب کنید.

* واقعاً استیل‌آذین آن سال به زور پول و داور و... قصد رسیدن به لیگ برتر را داشت؟

آن‌موقع استیل‌آذین خیلی ثروتمند بود. خیلی وضع مالی خوبی داشتند. من شخصاً هیچ‌وقت ندیدم که آنها چنین اقدامی کنند. یعنی من با چشم خودم ندیدم ولی یک جریاناتی بود و اتفاقاتی می‌افتاد که بودار بود و انگار دنبال این بودند استیل‌آذین به لیگ‌برتر صعود کند. حالا خود بهروز این حرف را زده است. وقتی خودشان می‌گویند، یعنی این اتفاقات می‌افتاد.

* آن سال به شما هم پیشنهادی دادند؟

یادم هست یک بنده خدایی به من زنگ زد. نمی‌‎دانم با چه تیمی بازی داشتیم. من مدیر فنی پیام بودم دیگر. طرف علناً به من گفت بازی را برای‌تان درمی‌آوریم. خیلی هم حساس بود. گفت دو چک 10 میلیونی بدهید و برنده از زمین خارج شوید. یعنی 20 میلیون می‌خواستند که بازی را دربیاورند. از این اتفاقات زیاد می‌افتاد.

* جواب شما چه بود؟ قبول کردید؟

(خنده) نه بابا. ما خودمان رفتیم لیگ برتر. ببین آن سال ما اگر 20 میلیون تومان داشتیم، جای اینکه به دلال‌ها بدهیم، به بازیکنان خودمان می‌دادیم تا حریفان را قلع و قمع کنند. اگر 20 میلیون داشتیم، بارسلونا را هم می‌بردیم.

* یعنی می‌خواستند داور را بخرند یا بازیکن...

واقعاً نمی‌دانم. من به این مسئله ورود نکردم و خیلی محترمانه به طرف گفتم برو پی کارت. شانس آورد که فحش را به او نکشیدم. بعدها از یکسری پرسیدم این آدم‌ها چه‌کار می‌کنند، که گفتند هیچی داور را می‌خرند، کمک‌داور را می‌خرند، مربی حریف را می‌خرند. حتی می‌گفتند بازیکنان حریف را هم می‌خرند که من هنوز چنین مسائلی باورم نمی‌شود. مثلاً به دفاع وسط یک تیم می‌گفتند این‌قدر پول می‌دهیم تا پنالتی بدهی. یا به گلر می

گفتند فلان قدر بگیر و اخراج شو. خلاصه پول‌ها را می‌

گرفتند و بین بازیکنان تقسیم می‌کردند. برنامه‌شان این‌طوری بود که بازی برای هر تیمی حساسیت نداشت، سریعاً اقدام می‌کردند به خریدن‌شان.

* می‌گویند در لیگ یک ایران شرط‌‌بندها نتایج بازی‌ها را هم تعیین می‌کنند. شما چیزی درباره‌اش شنیده‌اید؟

یک زمانی من در فتح تهران بازی می‌کردم. بین سال‌های 70 و 71. باشگاه‌های تهران بودیم و در شیرودی بازی می‌کردیم. شرط‌بندها در یک گوشه ورزشگاه می‌نشستند. مثلاً سر کرنر اول، خطای اول، شوت اول و... شرط می‌بستند. این وسط فوتبالیست‌ها هم با آنها سهیم می‌شدند. یعنی بازیکنان قبل از بازی سر اوت‌ها و کرنرها و... با شرط‌بندها هماهنگ می‌شدند. پول سنگینی هم وسط بود. الان واقعاً نمی‌دانم هست یا نه ولی مگر می‌شود نباشد؟ شما شک نکنید هر فسادی که در دنیا وجود دارد، در فوتبال ما هست.

مثلاً چه فسادهایی؟

ببین از همین زیرمیزی و رشوه بگیرید تا مواد مخدر و... هر فسادی که فکر کنید، در فوتبال ما وجود دارد. دله‌دزدی، خریدن این و آن و هزار تا چیز دیگر. فسادهای غیراخلاقی و هر چیز دیگری که فکر کنید. پس اگر شرط‌بندی هم باشد چیز عجیبی نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.