برای پیگیری مطلب و رسیدن به تایید یا عدم تایید آن با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفتگو کردیم که وی نیز این امر را تایید کرد.

سید رضا موسوی مشکینی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفتگو با صدای زنجان گفت: سال گذشته، براساس شکایات واصله از سوی مردم و باغداران منطقه زنجانرود مبنی بر وجود گازوئیل در آب چاه‌های این منطقه، پیگیری‌های لازم از سوی این اداره آغاز شد.

وی با بیان اینکه زمان زیادی برای پیدا کردن منبع گازوئیل در مزارع، خاک و باغات منطقه زنجانرود صرف شد، ادامه داد: بازدیدهای مختلف و گمانه‌زنی برای تعیین مسیر جهت شناسایی منبع انجام گرفت که پس از بررسی‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم خط انتقال سوخت راه آهن منجر به ایجاد این مسئله شده است که در ادامه پیگیری‌های لازم و مکاتبات انجام شد.

این مسئول اظهار کرد: پس از رسیدن به منبع موضوع، به راه‌آهن نیز اعلام شده است که در کوتاه‌ترین زمان باید منبع نشت گازوئیل رفع مشکل و ورودی آن قطع شود. البته راه‌آهن نیز این موضوع را تایید و پذیرفته است و مسئولان مربوط در حال پیگیری و اقدام جهت جلوگیری از منبع ورودی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان خاطرنشان کرد: علاوه بر قطع منبع ورودی، موضوع مهم دیگری نیز مطرح است و آن، پاکسازی منطقه بوده که باید هرچه سریع‌تر آغاز شود و این امر، خود بحثی فنی و جدی است و ارگان آلوده‌کننده باید اهتمام جدی در پاکسازی منطقه داشته باشد.

837803_578

موسوی مشکینی عنوان کرد: این موضوع، محصول یک زمان طولانی بوده و پیگیری‌ها تنها از زمانی که مردم به طور عینی وجود این مواد را در منطقه مشاهده کرده و با کارشناسان تماس گرفته‌اند به صورت جدی آغاز شد و به دستگاه های ذیربط نیز منعکس شد تا پیگیری شود که در نهایت پس از انجام آزمایشات و بررسی‌های بسیار، نشت گازوئیل از خط انتقال سوخت راه‌آهن به عنوان منبع مورد تایید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با توجه به همین موضوع که این اتفاق محصول یک زمان طولانی بوده است، لذا قطعا آلودگی‌های زیست محیطی را متوجه منطقه کرده است و باید توجه داشت که آلودگی خاک، بحث ساده‌ای نیست چرا که آلودگی آب را شاید بتوان با تغییر مسیر حل کرد و یا آلودگی هوا ممکن است با جابه‌جایی هوا رقیق‌تر شود اما آلودگی خاک چنین نیست و پاکسازی آن کار ساده‌ای محسوب نمی‌شود. 

این مسئول تاکید کرد: آلودگی خاک تبعات بسیاری دارد و قطعا تاکنون، سفره‌های زیرزمینی منطقه نیز آلوده شده است و باید با روش‌های جدید و علمی نسبت به پاکسازی منطقه اقدام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان عنوان کرد: در حال حاضر و در مرحله کنونی رفع نشتی منبع و جلوگیری از نشت مجدد، موضوع مهمی است که باید پیگیری شود و پس این اقدام، باید برآوردی از حجم و سطح آلودگی انجام گرفته و هرچه سریع‌تر در جهت پاکسازی منطقه اقدام شود.

در ادامه برای دریافت جزئیات بیشتر با کارشناس محیط زیست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این خصوص صحبت شد.

بهنام پرداختی، کارشناس محیط زیست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این باره عنوان کرد: طی سالیان گذشته، خطوط انتقال سوخت راه‌آهن در منطقه جنوب زنجان مشکل پیدا کرده است که این مشکل موجب نشت گازوئیل به چاه‌های آب کشاورزی و باغات جنوب شهر زنجان و در مجموع آبخوان جنوب زنجان شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه جهت آّ‌ب‌های زیرزمینی و تحت‌الارضی در زنجان از شمال به جنوب و در واقع از منطقه گاوازنگ به زنجانرود است، لذا در صورت وجود آلودگی قطعا به مناطق پایین دستی نیز انتقال پیدا خواهد کرد و ب اوجود نگرانی‌های بسیار در نهایت به آنچه که مورد رضایت نبود رسیدیم و دریافتیم که آبخوان جنوب زنجان آلوده به گازوئیل شده است.

وی با بیان اینکه این مسئله یک چالش و فاجعه محیط زیستی برای آبخوان جنوب زنجان و در مجموع استان به شمار می‌رود، مطرح کرد: باغات جنوب شهر زنجان از ارزش بسیاری برخوردار است اما هم‌اکنون با وجود این آلودگی و نیز باتوجه به اینکه آبخوان در حال حرکت است و قطعا آلودگی را به مناطق دیگر نیز منتقل خواهد کرد، باغات جنوب زنجان در حال حاضر با چالشی جدی روبه‌رو هستند.

این کارشناس، پاکسازی و پالایش آبخوان را امری دشوار اعلام کرد که باید اهتمام جدی در پاکسازی هرچه سریع‌تر منطقه داشته باشیم: آب زیرزمینی درون منافذ خاک است و زمانی که این منافذ آلوده شود، قطعا خاک منطقه نیز آلوده خواهد شد و این امر نیز چالشی جدی برای شهر زنجان است و باید بلافاصله راهکاری جدی برای آن اندیشیده شود.

پرداختی ادامه داد: این مشکل، علاوه بر آلودگی خاک و آب باغات جنوب شهر زنجان، امکان کشاورزی را از باغداران و کشاورزان منطقه خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مسئول باید سریع‌تر اقدامات لازم در این خصوص این فاجعه محیط زیستی را آغاز کنند، عنوان کرد: راه‌آهن زنجان به عنوان بانی و مقصر مسئله، اداره‌کل حفاظت محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای، جهادکشاورزی، مرکز بهداشت استان و نیز استانداری زنجان به عنوان ناظر، از جمله دستگاه‌هایی هستند که باید به صورت جدی در جهت رفع این مشکل اهتمام داشته باشند. 

لازم به ذکر است صدای زنجان همچنان در حال پیگیری مسئله بوده و آماده دریافت هرگونه توضیح از سوی دستگاه‌های ذیربط در این خصوص است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.