مکرون روز سه شنبه هفته آینده ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) و مرکل نیز روز جمعه هفته آینده ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت) در واشنگتن با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار خواهند کرد. در این حال و در بحبوحه اختلافات اروپا با آمریکا در زمینه موضوع تعرفه های تجاری و همچنین اختلاف بر سر توافق هسته ای با ایران ، مرکل در دیدار با مکرون تاکید کرد که کشورهای اروپایی تنها با اتحاد می توانند منافع مشترک خود را در سطح بین الملل نمایندگی کنند. 

** بحث درباره اصلاحات اروپایی 

صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه در برلین میزبان رئیس جمهوری فرانسه برای بحث درباره دیدگاه اصلاحات اروپایی او بود و دو طرف هر چند جبهه واحدی به تصویر کشیدند اما هنوز اختلافاتی بخصوص در زمینه دیدگاه فرانسه برای ایجاد اتحادیه بانکی اروپایی وجود دارد.

مرکل در محل اجرای پروژه نوسازی یکی از ساختمان های قدیمی برلین از رئیس جمهوری فرانسه استقبال کرد و رسانه های آلمان جنبه نمادین این موضوع و اهمیت نوسازی بناها و ساختارهای فرسوده اروپایی را مورد توجه قرار دادند. 

رسانه های آلمان این مساله را بطور نمادین به معنی لزوم اصلاح در ساختارهای قدیمی اتحادیه اروپا تفسیر کردند ؛ موضوعی که بخصوص رئیس جمهوری فرانسه نیز درصدد اجرای آن است. 

مکرون دو روز پس از سخنرانی در پارلمان اروپا به برلین سفر کرد تا طرحهای اصلاحات اروپایی را با صدر اعظم آلمان مورد بررسی قرار دهد. رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه در پارلمان اروپا در استراسبورگ در سخنانی با هدف تقویت اتحاد در اروپا و پرداختن به نگرانی های شهروندان اروپایی، خواستار بحثهایی درباره مهاجرت، نقشه راهی به سمت تنظیم مقررات منطقه یورو و اصلاح نظام بانکی شد. 

سران آلمان و فرانسه پس از بازدید از محل نوسازی ساختمان قدیمی در برلین پیش از آغاز مذاکرات فشرده عصر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری حاضر شدند و بطور خاص تلاش کردند تا جبهه واحد اروپایی را مورد تاکید قرار دهند و مرکل در همین ارتباط گفت که دو کشور در نظر دارند در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) نشست مشترک کابینه های برلین ، پاریس را برگزار کنند.

مکرون درصدد جلب موافقت صدر اعظم آلمان برای اصلاحات نهادهای منطقه یورو با پیشنهادهایی در زمینه تقسیم هزینه های مالی و تعهدات مالی مشترک بوده است. 

اما صدر اعظم آلمان در کنفرانس خبری پیش از مذاکرات نشان داد که هنوز تعهد مشخصی را نپذیرفته است و گفت: ما هر دو بر این نظریم که منطقه یورو در برابر بحرانهای مالی سنگربندی خوبی ندارد اما دو کشور پیشنهادهای برای حل این مساله دارند. 

مرکل افزود: ما نیازمند بحث های شفاف هستیم و در پایان نیز توانایی سازش بر سر مسائل دشوار را داریم. وی در همین زمینه قول داد که دو کشور تا تابستان امسال در مورد مسائل مورد اختلاف برای اصلاحات اروپایی به توافق خواهند رسید. 

رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد: ما کار زیادی برای انجام و همچنین اراده لازم را نیز داریم. 

سران آلمان و فرانسه در مذاکرات امروز (پنجشنبه) در برلین تلاش کردند تا به موضع مشخص و مشترکی در خصوص اصلاحات در منطقه یورو دست یابند. مکرون درصدد ایجاد سپرهای محافظتی برای منطقه یورو در برابر بحران های مالی احتمالی در آینده بوده و خواستار تهیه نقشه راهی برای اصلاحات گام به گام است. دولت جدید آلمان نیز وعده تلاش برای ایجاد یک اروپای جدید و همچنین قول کمک بیشتر به بودجه اتحادیه اروپا را داده است. 

اصلاحات در منطقه یورو آزمون مهمی برای دولت جدید آلمان است و مرکل از سوی بلوک محافظه کارهای احزاب شریک ائتلافی دولت این کشور در پارلمان تحت فشار است تا با موضوعی موافقت نکند که منجر به استفاده از پول مالیات دهندگان آلمانی برای کمک به کشورهای بدون انضباط مالی در منطقه یورو بشود. 

دیدگاه مکرون برای اصلاحات در منطقه یورو شامل تبدیل صندوق حمایت مالی اروپا به یک 'صندوق پولی اروپایی' (EMF) است تا بتواند به عنوان یک حائل در هرگونه بحران مالی آینده در اروپا عمل کند. وی همچنین پیشنهاد داده تا منطقه یورو وزیر دارایی خاص خود را داشته باشد و حتی زمانی پیشنهاد بودجه ای چند صد میلیارد یورویی برای منطقه یورو را هم داده بود. 

مکرون همچنین در تلاش برای پیشبرد طرح گسترش اتحادیه بانکی اروپایی است که شامل برنامه ذخیره بیمه ای می شود اما دولت آلمان هنوز به موضع مشخصی در این خصوص نرسیده است. 

'اولاف شولتز' وزیر دارایی آلمان ماه گذشته از طرح مکرون استقبال کرد اما این وزیر سوسیال دمکرات دولت آلمان در ماه جاری اظهار داشت که این برنامه بیمه ای در آینده ای نزدیک محقق نخواهد شد و تاکید کرد که بانک های اروپایی باید ابتدا ریسک ها را کاهش دهند و از شر وام های لاوصول (bad loans) خلاص شوند. 

مقامات برلین ابراز اطمینان می کنند که دو طرف تا پیش از اجلاس اتحادیه اروپا در روزهای 28 و 29 ژوئن (7 و 8 تیر) به موضع مشترکی خواهند رسید. آلمان و فرانسه قرار بود پیشنهادهای مربوط به اجرای اصلاحات گسترده در منطقه یورو را در اجلاس اوایل فروردین ماه رهبران اتحادیه اروپا مطرح کنند، اما این کار را به تعویق انداختند. یک مقام دولت آلمان به اشپیگل گفت که کار روی برنامه اصلاحات منطقه یورو، پس از تشکیل دولت جدید در آلمان به طور جدی با فرانسه، پیگیری می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.