نشریه نیویورکر در این گزارش به بررسی دلایل کنار گذاشتن رکس تیلرسون وزیر امور خارجه پیشین و مک مستر مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا پرداخت و نوشت که تیلرسون و جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران به سختی تلاش کردند.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که اگر اروپایی‌ها تا روز ۱۲ ماه مه توافق هسته‌ای را اصلاح نکنند، واشنگتن دیگر تعلیق تحریم‌های ایران را ادامه نخواهد داد که این به منزله خروج از توافق خواهد بود.

وی به تازگی مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه خود را که از حامیان حفظ توافق هسته‌ای بودند کنار گذاشت و جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی جدید خود انتخاب کرد.

بولتون که یکی از جنگ‌طلبان ضد ایرانی است اخیرا در یک گفت‌وگوی تلفنی با یک مقام ارشد اروپایی گفته است که احتمال خروج رییس‌جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران بسیار زیاد است.

وی همچنین به این مقام اروپایی گفته است اگر به من بود سه ماه پیش این کار را انجام می‌دادم.

این در حالی است که متیز چند ماه پیش در یک اظهارنظر علنی در کنگره گفت که نابود کردن توافق هسته‌ای در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

همچنین تام کاتن یک سناتور ضد ایرانی در این باره، گفت که اگر ترامپ در ۱۲ مه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید نکند، هیچ کس نباید شگفت‌زده شود.

وی افزود: من،‌ ترامپ، پامپئو و بولتون نسبت به مذاکرات با اروپایی‌ها (درباره توافق هسته‌ای) بدبین هستیم. من سه ماه است که در جریان مذاکرات با اروپایی‌ها قرار دارم و آنها به معنای واقعی پیشرفت زیادی نکردند.

در راستای تلاش اروپایی‌ها برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در توافق هسته‌ای، مذاکراتی میان مقامات آلمان،‌ انگلیس و فرانسه با واشنگتن انجام شده است. امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز قرار است هفته آینده به طور جداگانه به واشنگتن سفر و با ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای گفت‌وگو کنند.

اروپایی‌ها امیدوارند که آخرین تلاش‌های آنها در آستانه ضرب‌الاجل ۱۲ مه به نتیجه بینجامد و واشنگتن تصمیم به ماندن در توافق هسته‌ای بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.