ترامپ روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: &#۳۹;به نظر می رسد که اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) بار دیگر کارش را شروع کرده است. نفت زیادی همه جا هست از جمله در نفتکش های مملو از نفت در دریاها اما بهای نفت بصورت مصنوعی بسیار بالا است و این خوب نیست و مورد قبول نخواهد بود!&#۳۹;.

در این حال بلومبرگ تاکید کرد که هراس از احتمال اعمال مجدد تحریم های ایران در پی تصمیم ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) ترامپ درباره برجام ، موجب افزایش تردیدها در بازارهای جهانی نفت و افزایش قیمت نفت شده است.

بلومبرگ افزود: این درحالی است که توافق هسته ای با ایران موجب تقویت تولید نفت ایران به میزان بیش از یک میلیون بشکه در روز شده است. ۱۷ کارشناس نفتی در پاسخ به بلومبرگ احتمال بازگشت تحریم ها (snap-back) را بطور میانگین ۵۰-۵۰ دانسته اند که می تواند تا در ۶ ماه آینده تا سقف ۸۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت ایران تحت تاثیر قرار دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نیز در واکنش به توئیت ترامپ نوشت که رئیس جمهوری آمریکا کار زیادی درباره بهای نفت نمی تواند انجام دهد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیر عضو اوپک به رهبری روسیه از ژانویه ۲۰۱۷ مجموع تولید نفت را به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دادند و با ادامه این روند تا پایان سال ۲۰۱۸ موافقت کرده اند.

**دبیرکل اوپک: صنعت نفت آمریکا نیز از تلاش های اوپک سود می برد

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک عصر جمعه در حاشیه هشتمین نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک (JMMC) در جده عربستان گفت : صنعت نفت و گاز آمریکا نیز از تلاش اوپک برای ایجاد ثبات در بازار نفت سود می برد.

&#۳۹;خالد الفالح&#۳۹; وزیر نفت عربستان نیز گفت که چیزی به اسم بهای مصنوعی نفت وجود ندارد. الفالح گفت : بازار جهانی نفت توان و ظرفیت جذب قیمت های بالاتر نفت را هم دارد. وزیر نفت عربستان همچنین گفت که همکاری اوپک و غیراوپک در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه می یابد.

درحالی که بهای نفت به بالاترین حد در سه سال گذشته رسیده است ، پیش از این نیز خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه در صنعت نفت گزارش داد که عربستان خواهان بهای نفت بین ۸۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه است که نشان می دهد این کشور درصدد اعمال هیچ تغییری در توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک نیست.

&#۳۹;الکساندر نواک&#۳۹; وزیر انرژی روسیه نیز عصر جمعه در حاشیه همین نشست در جده ، در واکنش به توئیت ترامپ گفت: بهای نفت را بازار تعیین می کند و عوامل زیادی در آن نقش دارند.

وی افزود که بهای نفت ممکن است در ماه آوریل به بشکه ای ۸۰ دلار برسد اما عوامل بنیادین بازار از این قیمت حمایت نمی کنند. نواک گفت که از &#۳۹;ریک پری&#۳۹; وزیر انرژی آمریکا برای شرکت در مجمع انرژی &#۳۹;سن پترزبورگ&#۳۹; برای بحث درباره مسائل مرتبط با بازار نفت دعوت کرده است.

وزیر انرژی روسیه بتازگی اعلام کرد که هماهنگی های صورت گرفته برای همکاری روسیه و اوپک برای محدود ساختن تولید نفت ، پس از پایان توافق کنونی در پایان سال جاری میلادی ، می تواند به یک توافق بدون تاریخ انقضاء (بدون مدت) تبدیل شود.

**اعلام پایبندی ۱۴۹ درصدی اوپک و غیراوپک به توافق کاهش تولید

در نشست جمعه کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در جده اعلام شد که بر اساس گزارش کمیته فنی مشترک (JTC) برای ماه مارس ۲۰۱۸ کشورهای اوپک و غیراوپک مشارکت کننده در توافق کاهش تولید، به سطح پایبندی ۱۴۹ درصدی به تغییرات داوطلبانه خود در میزان تولید نفت دست یافته اند.

کمیته نظارتی مشترک از تمام کشورهای مشارکت کننده در توافق کاهش تولید خواست که تمرکز خود را بر تلاشها مطابق با اصول بیانیه همکاری اوپک و غیر اوپک قرار دهند . کمیته فنی مشترک اوپک و غیراوپک نیز اعلام کرد که تلاشهای مشترک کشورهای مشارکت کننده در توافق کاهش تولید نفت ، نتایج مثبتی داشته و سطح ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) از ۳.۱۲ میلیارد بشکه در ژوییه ۲۱۰۶ به ۲.۸۳ میلیارد بشکه در مارس ۲۰۱۸ رسیده است. نشست بعدی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک روز ۲۱ ژوئن (پنجشنبه ۳۱ خرداد) در دبیرخانه اوپک در وین برگزار خواهد شد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ۱۰ کشور تولیدکننده غیر عضو اوپک، شامگاه پنجشنبه ۱۰ آذرماه سال گذشته در پایان سومین نشست وزیران در یک &#۳۹;بیانیه همکاری&#۳۹; توافق قبلی کاهش عرضه نفت را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید و مقرر ساختند در ماه ژوئن شرایط بازار را بررسی و تنظیمات لازم را اعمال کنند. ۲۴ کشور اوپک و غیراوپک مشارکت کننده در توافق کاهش عرضه نفت ، از ابتدای سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کاستند که این مساله موجب کمک به توازن عرضه و تقاضا و بهبود قیمت نفت شد . نشست ۱۷۴ اوپک روز ۲۲م ژوئن (جمعه اول تیرماه) در وین برگزار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.