از جمله مهم‌ترین ابداعات مهندسی سپاه در جنگ می‌توان به ساخت پل خیبر در عملیات مهم خیبر یا زیر‌سازی و جاده سازی‌های گسترده در عملیات والفجر ۸ اشاره کرد که زمینه عبور رزمندگان را از رودخانه اروند امکانپذیر کرد. در چنین شرایطی بود که برای استفاده از تجهیزات عظیم باقی مانده از جنگ و همچنین دانش و توان فنی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخی پروژه‌های عمرانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد؛ مسئله‌ای که اتفاقاً با درخواست مستقیم دولت هاشمی‌رفسنجانی انجام شد. 

حجت الاسلام سعیدی نماینده مقام معظم رهبری در ستاد فرماندهی کل قوا و همچنین نماینده سابق ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مصاحبه‌ای با اشاره به همین مسئله می‌گوید: در دوران پس از جنگ کشور به شدت نیاز به سازندگی عمران و آبادانی و ترمیم زیرساخت‌ها داشت و رئیس دولت وقت (آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) از رهبر معظم انقلاب درخواست کردند که بخشی از توان مازاد سپاه به کمک دولت بیاید که مورد موافقت ایشان هم قرار گرفت و سپاه وارد عرصه‌های اقتصادی یا بهتر بگویم سازندگی شد. سپاه این سیاست را تا امروز به همین شکل ادامه داده است و همچنان بر این سیاست استوار است. اگرچه سپاه وارد پروژه‌های کوچک اقتصادی شد اما سیاست امروز سپاه ورود به عرصه‌های ملی است که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد. 

نکته اصلی اینجاست که سپاه عمدتاً به پروژه هایی وارد می‌شود که عملاً امکان اجرای آن برای بخش خصوصی وجود ندارد یا ریسک اجرای آن بسیار بالاست، به عنوان مثال از جمله این پروژه‌ها می‌توان به خط لوله انتقال گاز سراسری از منطقه عسلویه به سیستان و بلوچستان اشاره کرد. 

در دوران اوج‌گیری تحریم‌های بین‌المللی نیز این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با استفاده از توان خود تلاش کرد بسیاری از پروژه‌های ناتمام را تکمیل کند. اجرای پروژه فازهای جدید پارس‌جنوبی که با همت متخصصان داخلی و با حداقل وابستگی به کشورهای خارجی ساخته شد، یکی از این موارد است. 

با این تلاش گسترده یکی از مهم‌ترین تأکیدات مقام معظم رهبری نهی سپاه از ورود به حوزه هایی است که می‌تواند سبب وهن چهره این نهاد انقلابی شود، از همین رو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیاری از سهم‌های خود در حوزه‌های شرکت‌داری را که به صورت غیر مستقیم حضور داشت از طریق بورس به نهادهای خصوصی واگذار کرده است، البته این بماند که همین خدمات گسترده در فضای سیاسی منشأ بسیاری از تهمت‌ها به این نهاد انقلابی به خصوص در برخی رسانه‌های داخلی بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.