هفته گذشته اداره صنعت و امنیت/ BIS زیر نظر وزارت بازرگانی ایالات متحده که به مسائل صدور فناوری‌های های تِک و امنیت ملی ورود می‌کند، اعلام کرد کمپانی‌های آمریکایی حق ندارند قطعات سخت افزاری و همچنین نرم افزار به ZTE بفروشند.

 

 در حال حاضر دو شریک عمده زد تی ئی در این زمینه کوآلکوم و گوگل هستند که از این بابت ضرر خواهند کرد.

 

«Yin Yimin» مدیر عامل زد تی ئی در کنفرانس خبری در دفتر مرکزی شرکت در «شِن ژِن» چین، ضمن ابراز تاسف از چنین تصمیمی گفت: این اقدام باعث می‌شود تا زد تی ئی به کما رود اما قطعا کمپانی‌های آمریکایی نیز متحمل ضرر و زیان خواهند شد.

 

کمپانی چینی در سال ۲۰۱۷ تایید کرد که قوانین آمریکا را نقض کرده و تراشه‌های آمریکایی را به ایران و کره شمالی فروخته و بنابراین جریمه ۱.۱۹ میلیارد دلاری را پذیرفت.

 

زد تی ئی سالانه بیش از ۱۷ میلیارد دلار درآمد دارد که بخش عمده آن از ساخت و فروش قطعات مخابراتی، شبکه و موبایل تامین می‌شود. این کمپانی چهارمین شرکت بزرگ سازنده تلفن همراه و از نظر درآمد، پنجمین کمپانی بزرگ در زمینه ساخت تجهیزات مخابراتی در جهان است.

 

مقامات آمریکایی می‌گویند چینی‌ها نه تنها قوانین تجاری را نقض کرده، بلکه در روند بازرسی نیز دروغ گفته‌اند و بنابراین امکان لغو تحریم بسیار کم است هرچند طبق روال قانونی این کمپانی به مدت ۳۰ روز می‌تواند به حکم صادرشده اعتراض کند.

 

واقعیت این است که حکومت آمریکا قصد دارد تا در ابعادی وسیع‌تر علیه چین، فروش کمپانی‌ها و استارتاپ‌های آمریکایی به چین را ممنوع کند و تازه این آغاز یک نبرد بزرگ تجاری میان دو کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.