حسن روحانی رئیس‌جمهور، صبح امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: بالاتر از خواندن دعا و حتی قرآن مجید و حتی نماز مستحب خدمت به مردم است، این همه روایت به ما می‌گوید که خداوند رحمت و رضوانش را شامل حال کسی می‌کند که مشکلی از پیش پای مردم بردارد.

 

رئیس‌جمهور خطاب به مدیران ارشد دولت گفت: این رئیس و مرئوس بودن اعتباری است، آنچه می‌ماند خدمت به مردم و خوشحال کردن مردم است.  اگر رفتار آن اداره با پدر و مادر، فرزند شما، یک رفتار انسانی مؤدبانه و خوشحال‌کننده باشد شما چه روحیه‌ای پیدا می‌کنید؟

 

روحانی اضافه کرد: باید باورمان شود که کشور، اداره‌اش و مدیریتش بر عهده و از آن ملت است و ما باید باورمان شود که چیزی بالاتر از نوکری ملت نداریم. ما بالاتر از این نیست که خادمی برای مردم باشیم و اگر کسی خودش را بالاتر از خادمی می‌داند، پس معنایش حکومت اسلامی و حتی مفهوم مردم‌سالاری دینی را لمس و حس نکرده است.

 

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: اساس دولت همین است و سخن من همین یک کلمه است، به فکر مردم باشیم و برای خدمت به مردم تلاش کنیم و به مردم احترام کنیم. اگر کارمند زیردست شما، مدیر زیردست شما به مردم، به آن پیرمرد، به آن پیرزن، به آن جوان و به آن روستایی احترام کافی نکرد و ادب لازم را به خرج نداد، او نمی‌تواند به عنوان صاحب آن صندلی و میز باشد. او غاصب است.

 

روحانی در مورد گزینش برای انتخاب مدیران اظهار داشت: چقدر ما سین، جیم می‌کنیم؟ سؤال می‌کنیم و نمی‌دانم این چیزها را گزینش می‌دهیم و غسل و وضو می‌پرسیم و چیزهایی که ربطی به گزینش ندارد. از آبا و اجداد می‌پرسیم، از همسایگان می‌پرسیم، از محل کار می‌پرسیم، یک کلمه نمی‌پرسیم آیا تو متعهد هستی و به مردم خدمت می‌کنی و آیا وظیفه خود را خدمت به مردم می‌دانی یا نه؟ این سؤال اگر در سوالات گزینش بود من همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم، همه‌اش دنبال آبا و اجداد و قبیله و حزب و اینها می‌رویم. چه‌کار داریم می‌کنیم؟

 

وی در این باره ادامه داد: تمام آدم‌هایی که در این جمهوری اسلامی به نحوی مدیریت دارند در این انقلاب بزرگ شده‌اند. همه اینها اول انقلاب یک نوجوان و جوان بودند و در همین جمهوری اسلامی تربیت شدند. چند گزینش اینها را عبور دادیم، چند پرونده برایشان درست کردیم. اگر ما از سال ۵۸ که اولین سال بعد از پیروزی انقلاب بود، رفتار ما با مردم با مراجعین اگر بهتر شده است، پس مسیر انقلاب درست است. اگر رفتار ما بدتر شده است پس این انقلاب مسیرش غلط است. نفهمیدیم ما انقلاب یعنی چه.

 

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: اساس این انقلاب این است که ما به مردم احترام کنیم و مشکل مردم را حل کنیم، اگر دولت در طول جلساتش و در طول هفته و ماهش آئین‌نامه‌ای را وضع کند که گره‌ای را باز کند و اگر ۲۰ خوان عبور تولیدکنندگان را امسال تبدیل به ۱۰ خوان کردیم و گرفتاری مردم را نصف کردیم، معلوم است چهلمین سال انقلاب است و انقلاب را فهمیده‌ایم. اگر این ۲۰ گره را ۲۱ گره کردیم معلوم است که راست نمی‌گوییم و در مسیر انقلاب نیستیم. اساس حکومت بعد از رضای خدا، رضای خلق خدا است.

 

اهم اظهارات رئیس جمهو به شرح زیر است:

 

*بر صندلی قانون نشسته ایم و بالاترین مسئولیت کشور بر عهده قوه مجریه است.

 

* هیچ دستگاه نظارتی حق دخالت در امور اجرایی را ندارد.

 

*مدیران به نامه ها و تهدیدات غیر قانونی اعتنا نکنند.

 

* خشکسالی را قبل از مسئولان کشاورزان و مردم می فهمند، کار دولت برنامه ریزی و اجراست نه نصیحت و توصیه.

 

* با راه اندازی سریعتر دولت الکترونیک فساد کم می شود.

 

* مردم را در طبقات اداره ها سرگردان نکنید.

 

*اگر به جای تهدید ، مردم را قانع کنیم در هر مشکل داخلی و خارجی موفق خواهیم شد.

 

*مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند، طبق شرع و قانون باید به وظیفه عمل کرد. 

 

*مدیری که  در انجام وظایفش از اخم و تلفن دیگران می ترسد ، کنار برود بهتر است.

 

*فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، امکانی برای نظارت عمومی و امر به معروف است.

 

*انحصار پیام رسان های خارجی صحیح نیست اما زندگی مردم هم نباید مختل شود.

 

*از روند مدیریت ارز راضی نبوده و نیستم، بانک ها و حواله باید محور باشد.

 

*اخلال در بازار ارز عوامل خارجی و داخلی داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.