اندرو گرین، سفیر اسبق انگلیس در سوریه در مصاحبه با مجله " The House Magazine" انگلیس گفت: واقعیت کنونی این است که نظام بشار اسد ماندنی است و نیروهایش به پیشروی سرنوشت‌سازی دست یافته‌اند و از حمایت قوی روسیه و ایران که دو بازیگر محوری در منطقه هستند برخوردارند و حتی اسرائیلی‌ها درحال یاد گرفتن همزیستی با نظام سوریه هستند.

وی گفت: اما در رابطه با ما واقعیت این است که ما در صورتی که همچنان بر مخالفت غریزی خود با نظام بشار اسد اصرار ورزیم هرگز به استراتژی عاقلانه‌ای در قبال سوریه دست نخواهیم یافت. "این کشور مطمئنا پلیسی و بیرحم است اما این مسئله از چندین دهه پیش ادامه داشته است."

گرین گفت: "ظلم‌ و زور در سوریه تنها به خاطر بشار اسدی که بیشتر یک رهبر صوری است تا یک دیکتاتور نیست. سوری‌ها می‌دانند که می‌توانند در صورتی که خارج از سیاست باشند به زندگی طبیعی خود ادامه دهند."

وی تأکید کرد: تنش‌ها در عراق، مصر و لیبی نشان داد که کشورهای منطقه بهتر است باثبات باقی بمانند حتی اگر تحت سلطه نظام پلیسی باشند. اکنون زمان آن رسیده که نگاه کاربردی‌تری به نظام سوریه و منافعمان در منطقه بیندازیم. منفعت اصلی ما در آزادی خاک سوریه از چنگ داعش و هم‌پیمانانش است. ما باید تأکید کنیم که تندروها بزرگترین تهدید برای جامعه ما از زمان جنگ جهانی دوم بوده‌اند.

گرین گفت: یک ضرب‌المثل عربی هست که می‌گوید دشمنِ دشمنم دوست من است. درحال حاضر تا زمانی که نظام بشار اسد روش خود را عوض نکند دوستی امکان ندارد اما در زمان کنونی بهتر است در این راه گام برداریم. بازگشایی سفارت انگلیس در دمشق می‌تواند آغاز خوبی باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.