عباس آخوندی در چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با موضوع بررسی پیشنهاد عضویت نیروی انتظامی در کارگروه شبکه ملی سمن‌ها و ارائه گزارش اقدامات معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری برگزار شد، در خصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی بیان کرد: قطعا در صورت اجرای این بازنگری و اتخاذ تصمیمات بهتر ما نیز می‌توانیم از فعالیت‌ها حمایت کرده و در این راستا قدم برداریم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کانالیزه شدن امتیازات از طریق تعاونی‌ها قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود گفت: به عقیده من با توجه به سیاست‌های کلی نظام و دستورات مقام معظم رهبری ایجاد شرایطی که در آن فضایی برای رقابت وجود نداشته باشد اشتباه بوده و به زیان فعالیت تعاونی‌ها خواهد بود.

وزیر راه و شهر سازی در ادامه با بیان این مطلب که تعاونی‌های موفق همه بر اساس موضوع ایجاد شده‌ و مبنای تشکیل آن‌ها جغرافیا نبوده است گفت: بدون شک روستا، محله و شهرستان موضوع ایجاد یک تعاونی نبوده و مواردی از قبیل مسکن و ... می توانند در این حوزه نقش داشته باشند.

به گفته آخوندی زمانی که جغرافیا دلیل و موضوع ساخت یک تعاونی می‌شود تمام اهالی آن منطقه را مجبور به عضویت در آن تعاونی می‌کند، اقدامی که قطعا غیرقانونی و نادرست محسوب می‌شود.

وی ایجاد تعاونی‌ها بر مبنای یک قابلیت را امری ضروری دانست و گفت: درحال حاضر قوانین لازم برای ایجاد تعاونی ها وجود دارد و وظیفه ما تنها جهت‌دهی به آن‌هاست به طور مثال در بخش مسکن در اجرای برنامه ملی بازآفرینی یک تعاونی می تواند در قالب کار توسعه‌گران و سرمایه‌گذاری مسکن بوده و دیگری به عنوان یک تعاونی مهندسی و عملیات ساخت واحدهای مسکونی عمل کند.

آخوندی در ادامه بی‌تعریفی فعالیت تعاونی‌ها را مشکل اصلی آن‌ها در زمان کنونی دانست و گفت: شما باید برای عملکرد بهتر و تخصصی‌تر تعاونی‌ها یک سیستم برای آن‌ها تعریف کنید، قطعا اگر یک تعاونی در رابطه با سرمایه‌گذاری و اخذ تسهیلات کار می‌کند دیگر نمی تواند به صورت تخصصی در امر مهندسی نیز ورود پیدا کند، امری که در صورت تحقق مورد حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی نیز قرار خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.