امروز یکشنبه در پنجاه و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا ۲۸ گزینه پیشنهادی اعضای شورا برای شهرداری را در جمع خبرنگاران معرفی کرد.

مختصری از سوابق ۲۸ گزینه پیشنهادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران را در این گزارش بخوانید.

سوابق محمدابراهیم انصاری لاری

محمدابراهیم انصاری‌لاری یکی از گزینه‌های شورای شهری‌ها برای تصدی پست شهردار در تهران است.

وی استاندار سابق بوشهر (مهرماه ۷۶ تا شهریورماه ۷۸)، استاندار سابق استان‌فارس (۸۰ تا ۸۴) و رئیس سازمان ثبت احوال ایران در دولت اصلاحات بوده است. انصاری قبل از انتصاب به سمت‌های سیاسی، کارمند وزارت ارشاد بوده و همچنین مدتی نیز معاونت وزیر کشور را بر عهده داشته است.

سوابق مرتضی بانک

مرتضی بانک یکی از دیگر گزینه های شورای شهر برای شهرداری تهران است. او متولد ۱۳۳۴ در اصفهان، سیاستمدار و کارشناس امور بازرگانی،‌ گردشگری و صنعت است.

وی همچنین معاون پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور حسن روحانی بوده است.

بانک در دوره اکبر هاشمی رفسنجانی نیز استاندار کرمان و معاونت اداری مالی وزارت امور خارجه در دوره اصلاحات را بر عهده داشته است. مرتضی بانک عضو حزب حزب اعتدال و توسعه یکی از احزاب نزدیک به حسن روحانی است.

سوابق حبیب الله بیطرف

حبیب‌الله بیطرف، فرد دیگری است که اعضای شورای شهر در خیابان بهشت وی را به عنوان یکی دیگر از گزینه های شهردار تهران انتخاب کرده اند. بیطرف  زاده ۱۳۳۵ فارغ‌التحصیل مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران است و از سال ۷۶ تا ۸۴ در دولت هفتم و هشتم جمهوری اسلامی ایران، سابقه وزارت را بر صنعت آب و برق کشور داشته است.

در سوابق شغلی و اجرایی بیطرف از ابتدای انقلاب، عضویت مرکز تحقیقات آب جهاد سازندگی، استاندار استان یزد، معاون آموزش و سازندگی وزارت نیرو، رئیس هیئت مدیره سازمان سازندگی و آموزش وزارت نیرو، مجری طرح‌های ملی کارون ۳ و ۴ و همچنین مسئولیت وزارت نیروی دولت هفتم و هشتم دیده می‌شود.

سوابق محمدعلی  پنجه فولادگر

محمدعلی پنجه فولادگر گزینه دیگر اعضای شورای شهر است که از جمله سوابق وی می توان به استانداری مازندران اشاره کرد.

سوابق اسماعیل تبادار

اسماعیل تبادار هم شخص دیگری است که صبح امروز یکشنبه به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران انتخاب و معرفی شده است. تبادار متولد سال ۱۳۳۶ از شهرستان گناوه است، در دولت اصلاحات مدتی معاون استاندار فارس و از سال‌های ۸۱ تا ۸۴ هم استاندار بوشهر بود.

تبادار در دوران حضورش در دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد یکی از پیگیری‌های جدی‌اش درباره راه اندازی فرودگاه یاسوج بود.

تصدی شهرداری گچساران، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویر احمد، معاون عمرانی استانداری فارس، معاون عمرانی استانداری بوشهر، مشاور مدیر عامل مناطق آزاد کشور، مسئول عمران بنیاد مستضعفان، مدیر کل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویر احمد، معاون برنامه ریزی و اقتصادی استانداری گیلان در کارنامه کاری تبادار دیده می‌شود.

سوابق احمدترک نژاد

احمد ترک نژاد متولد سال ۱۳۳۹ در شهرستان الشتر استان لرستان و سیاستمدار اصلاح طلب است که حالا زمزمه اینکه شاید قرعه شهردار شدن در پایتخت به نامش بیفتد، به گوش می رسد.

از مهمترین عناوین ترک نژاد می‌توان به معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت ششم جمهوری اسلامی و استاندار استان کرمانشاه در دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. همچنین وی به مدت دو دوره متوالی نماینده اتاق بازرگانی تهران نیز بوده است.

سوابق قاسم تقی زاده خامسی

قاسم تقی‌زاده خامسی نیز به‌ عنوان شهردار جدید مشهد  حالا در لیست اعضای شورای شهر برای تصدی پست شهردار تهران قرار گرفته است. تقی‌زاده خامسی دارای تجربه‌ای ۲۵ساله در مدیریت شهری و متولد مشهد است. وی ۶ سال معاون خدمات شهری کرباسچی در دوره حضورش در شهرداری تهران بوده است. وی که دارای کارشناسی ارشد عمران بوده؛ هم‌اکنون مشاور اتاق بازرگانی تهران است. همچنین شهردار جدید مشهد‌ مقدس در سال‌های ۶۶ تا ۷۱ معاون‌ فنی استانداری خراسان‌رضوی بوده و با مسائل استان خراسان‌رضوی نیز تا حدی آشنایی دارد.

سوابق محمدمهدی تندگویان

محمدمهدی تندگویان (زاده ۲۳ خرداد ۱۳۵۳، تهران)، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان است و عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر در آن دوره بود و گزینه دیگری است که از طرف اعضای شورای شهر به عنوان شهردار تهران مطرح شده است.

تندگویان در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران (۱۳۹۲ – ۱۳۹۶) به عنوان یکی از ۳۱ عضو منتخب و تحت عنوان فهرست اصلاح طلبان به شورای شهر تهران راه پیدا کرد.او در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل رشته مدیریت گرایش اطلاعات و ارتباطات و در کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری است. پس از اتمام شورای چهارم و از ۲۵ شهریورماه ۱۳۹۶ تندگویان با حکم سلطانی فر ـ وزیر ورزش و جوانان دولت دوازدهم، به عنوان معاون امور ساماندهی جوانان این وزارتخانه مشغول به کار است.

سوابق محمود حجتی

محمود حجتی گزینه بعدی شورای شهری های اصلاح طلب برای شهرداری تهران است که در دولت یازدهم وزیر کشاورزی بود. در ۱۷ مهر ۱۳۳۴ در نجف آباد اصفهان به دنیا آمد. پدر او حاج شیخ غلامرضا حجتی از علمای این شهر و مورد وثوق مردم بود.

وی دروس ابتدایی و دبیرستان را در نجف آباد به پایان رساند. در سال ۱۳۵۴ وارد دانشگاه کار یا همان دانشگاه صنعتی اصفهان شد و در رشته مهندسی عمران فارغ التحصیل شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد. با شروع عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری ارائه خدمت کرد و در دوره اول دولت اصلاحات از سال ۷۶ تا ۷۹ پس از اکبر ترکان به عنوان وزیر راه و ترابری معرفی شد، پس از او نیز رحمان دادمان وزارت را برعهده گرفت. دوره دوم از سال ۷۹ تا ۸۴ به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ماند. با آغاز کار دولت یازدهم، حجتی بار دیگر برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

سوابق سیدمحمود حسینی

سید محمود حسینی (زاده ۱۱ آبان ۱۳۳۴ خوراسگان) فرد دیگری است که هم اکنون جزء یکی از گزینه های شورای شهری های پایتخت قرار دارد. حسینی سیاست‌مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است که در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ استاندار سیستان و بلوچستان و از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ استاندار اصفهان در دوره اصلاحات بود. حسینی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه اصفهان است.

سوابق حسینی مکارم

حسینی مکارم یکی دیگر از افرادی است که از طرف اعضای شورای شهر به عنوان یکی از گزینه های شهرداری معرفی شده است. مکارم دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری و اقتصاد برنامه‌ریزی است و در کارنامه کاری خود سابقه کار در مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران، معاون اداری و مالی آموزش و پرورش تهران و مدیر کل مدارس شبه قاره هندو مدیرکل بودجه و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش را دارد.

وی در طول دولت‌های نهم و دهم از آموزش‌ و پرورش جدا و به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و پست بانک رفت و از آغاز دولت روحانی به عنوان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری(معاون نجفی، سلطانی فر و احمدی فر) منصوب شد.

حسینی مکارم از معلمی، مدیریت مدرسه، رئیس اداره منطقه، معاون مدیرکل، مدیرکل و غیره را در تجربه و کارنامه خود دارد.

وی همچنین سابقه کار در سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران را دارد و با آغاز کار نجفی به عنوان شهردار تهران، حسینی مکارم به عنوان معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران انتخاب شد و در حال حاضر با پذیرفته شدن استعفای نجفی به صورت موقت به سمت سرپرست شهرداری تهران انتخاب شده است.

سوابق محمدحقانی

محمد حقانی (رئیس کمیته خدمات شهری شورای شهر تهران) گزینه دیگر شورای شهری ها برای شهرداری است و متولد سال ۱۳۲۲ در اصفهان  و دارای تحصیلات فوق لیسانس کشاورزی است. از جمله سوابق اجرایی حقانی می توان به ۳۷ سال سابقه کار در شهرداری های اصفهان و تهران، مدیرعامل اسبق سازمان عمران زاینده رود، معاون خدمات شهری و مشاور اجرایی شهرداری ۹سال، اولین معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران ۵ سال، ریاست و عضویت سازمان‌های وابسته به حوزه های خدمات شهری و فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران اشاره کرد.

سوابق فیروز حناچی

فیروز حناچی  گزینه بعدی شورای شهری ها برای تصدی پست شهردار تهران است و رساله خود را با عنوان «مبانی نظری مرمت شهری در شهرهای تاریخی ایران» دفاع کرد. وی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است.

حناچی دانشیار پایه ۲۳ است و تعداد زیادی مقاله را در زمینه‌های مرمت، مرمت بافت‌های با ارزش شهری و روستایی و همچنین تجربیات مرمت شهری در ایران و جهان ترجمه کرده است. همچنین ترجمه کتاب‌های متعددی در زمینه میراث جهانی و تئوری مرمت با ترجمه حناچی از سوی موسسه چاپ و انتشار دانشگاه تهران منتشر شده است و مجلات علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور است. وی همچنین اجرای تعداد زیادی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه را بر عهده داشته است.

سوابق مصطفی سلیمی

مصطفی سلیمی شخص دیگری است که در لیست اصلاح طلبان برای پست شهرداری تهران قرار گرفته است. سلیمی سابقه شهردار بودن در مناطق ۶، ۱۸ و ۲۱ شهرداری تهران را در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف در پرونده خود دارد.

مسئولیت ارزشیابی و کنترل عملکرد وزارت کشور، مسئول رسیدگی به شکایات وزارت کشور و مدیر کل حراست شهرداری تهران و هیات مدیره باشگاه فرهنگی، ورزشی پرسپولیس از جمله سمت‌های قبلی او بوده است.

سلیمی علاوه بر اینکه دکترای محیط زیست دارد، کارشناس مهندسی شیمی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی را در کارنامه تحصیلی خود نیز دارد.

سوابق محمدرضا عارف

محمدرضا عارف گزینه پیشنهادی شورای شهری‌ها برای شهرداری تهران است که (زاده ۲۷ آذر ۱۳۳۰ در یزد، ایران) یک سیاستمدار اصلاح‌طلب، استاد دانشگاه، رئیس بنیاد امید ایرانیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس فراکسیون امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو پیوسته و رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.

سوابق فرشید گل زاده

فرشید گل زاده، (زاده ۱۳۵۴، کرمان) شخص دیگری است که به عنوان یکی دیگر از گزینه های پست شهرداری تهران معرفی شده است. گل زاده مشاور محمدرضا عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۲) بود.

سوابق محسن مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده (زاده ۱۳۳۵ مراغه) گزینه دیگر اعضای شورای شهر برای شهردار تهران است و در سوابق اجرایی خود  سمت استاندار اصفهان را دارد و سیاستمدار اصلاح طلب و رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. وی در دولت اول خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم وی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی بود.

مهرعلیزاده در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان مراغه واقع در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. وی در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری با حمایت نمایندگان مجلس استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و خراسان و پیشنهاد سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت، وارد عرصه انتخابات شد. محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین که در سال ۱۳۸۴ به عنوان نامزدهای جناح اصلاح‌طلب وارد کارزار نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شده بودند، ابتدا توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، اما سپس با نامه سید علی خامنه‌ای، هر دو نفر مجدداً تأیید صلاحیت شدند.

سوابق سیدمناف هاشمی

سیدمناف هاشمی لمردی (زادهٔ ۱۳۴۶ - روستای لمرد هزارجریب بهشهر)  از دیگر گزینه‌های پیشنهادی اعضای شورای شهر برای کرسی شهردار تهران شدن است. وی استاد دانشگاه ، سیاستمدار ایرانی و استاندار کنونی گلستان است.

او تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس در انستیتوی کارولینسکا سوئد در رشتهٔ شهرسازی به پایان رساند و موفق به اخذ گواهینامهٔ دکتری از این دانشگاه شد. وی پیش تر معاونت توسعه و پشتیبانی و جانشینی وزارت ورزش و جوانان را بر عهده داشت.

هاشمی در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران مسئولیت‌هایی همچون معاونت برنامه‌ریزی و توسعهٔ شهری، قائم مقام معاونت خدمات شهری، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد را بر دوش داشته است و با روی کار آمدن حسن روحانی به معاونت وزارت ورزش و جوانان منصوب شد و بعد از استعفای محمود گودرزی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان شد.

وی در دولت اصلاحات مدیرکل دفتر برنامه و بودجهٔ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود. وی برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران از سمت خود در وزارت ورزش استعفا داد. او در جلسه هیئت دولت که در تاریخ نوزدهم مهر ماه ۹۶ به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ( رئیس جمهور ) برگزار شد ، به عنوان هشتمین استاندار استان گلستان تعیین و با تصویب هیئت وزیران برای این مسئولیت انتخاب شد.

سوابق محمدحسین مقیمی

محمدحسین مقیمی (زادهٔ ۱۳۲۹ خمین) سیاست‌مدار اصلاح طلب و فن‌سالار ایرانی که سمت استاندار تهران در دولت دوازدهم را دارد  و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره‌وری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

مقیمی در سال ۱۳۵۸ شهردار خمین و در سال ۱۳۶۸ قائم‌مقام معاون اجرایی رئیس‌جمهور هاشمی رفسنجانی بود و دارای سابقه تحصیل در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه اقتصاد نظری، توسعه و برنامه ریزی و اقتصاد است.

وی علاوه بر عضویت هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل موسسه سیاست پژوهی صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری بوده است.

سوابق سیدحسین مرعشی

سید حسین مرعشی فرد دیگری است که به عنوان گزینه دیگر اعضای شورای شهر برای تصدی پست شهردار تهران انتخاب شده است و (زادهٔ ۷ مرداد ۱۳۳۷، رفسنجان)، از فعالانِ سیاسیِ اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است.

مرعشی نمایندهٔ دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده‌ است. وی در دولت میرحسین موسوی و دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی، دو دوره نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده‌ است. وی بنیانگذار شرکت هواپیمایی ماهان است.

سوابق محمدرضا واعظ مهدوی

محمدرضا واعظ مهدوی که مسئولیت‌های متعددی از جمله معاونت توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، عضویت در شورای سیاستگذاری مشارکت‌های اجتماعی در نظام سلامت کشور، عضویت در شورای سیاستگذاری نظام بیمه‌های درمانی کشور، را بر عهده داشته است، در حال حاضر به عنوان گزینه شهردار احتمالی پایتخت معرفی شده است.

واعظ مهدوی همچنین ریاست انجمن علمی اقتصاد سلامت، معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران، مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مسئولیت کمیته امور اجتماعی تحقق سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاونت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی را در طول سال‌های گذشته عهده دار بوده و در حال حاضر  به عنوان مدیرعامل جدید صندوق بیمه اجتماعی مشغول به کار است.

سوابق رضا ویسه

رضا ویسه (زاده ۱۳۳۴ در کرج)  گزینه دیگر اعضای شورای شهر است که در حال حاضر مدیر و مهندس ایرانی و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور ایران است. او ریاست هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ برعهده داشته است. رضا ویسه در دولت هشتم به عنوان معمار اصلی صنعت خودرو ایران شناخته شد.

سوابق علی اوسط هاشمی

علی اوسط هاشمی (زاده ۱۳۳۷ در شهرستان سنقر) از دیگر کسانی است که شاید بخت یارش شود و بر کرسی شهردار تهران تکیه بزند. هاشمی سیاست‌مدار اصلاح طلب، معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در دولت دوازدهم است و استاندار سابق استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم بوده است.

سوابق محسن هاشمی

محسن هاشمی بهرمانی (زادهٔ ۲ آبان ۱۳۴۰ در قم) معروف به محسن هاشمی رفسنجانی پسر بزرگ اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس شورای شهر تهران است.

او ۱۳ سال ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی شرکت متروی تهران را بر عهده داشته‌ است. وی در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نفر اول لیست امید از طرف اصلاح‌طلبان معرفی شد و با ۱٬۷۵۶٬۰۸۶ رای به عنوان نفر اول پیروز انتخابات شد و در حال حاضر ریاست شورای اسلامی شهر تهران را بر عهده دارد.

هاشمی در چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران، گزینهٔ اصلی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود، که در نهایت مغلوب محمدباقر قالیباف شد.

لیست فوق با نام افرادی پر شده است که قریب به اتفاق آن ها استاندار بوده اند و  اینکه آیا بتوانند در جایگاه شهردار برای کلانشهر پر ماجرایی چون تهران درست و سنجیده ایفای نقش کنند، جای بسی تامل دارد. باید در انتظار انتخاب نهایی شهردار پایتخت بمانیم تا ببینیم سرنوشت شهرداری تهران به دست کدامیک از استانداران حاضر در لیست اهالی اصلاح طلب خیابان بهشت سپرده می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.