سرلشکر بازنشسته وفیق السامرایی تحلیلگر مسائل راهبردی و امنیتی عراق در یادداشتی در صفحه شخصی اش در فیسبوک روز یکشنبه نوشته است: که حدود ۲۰ نامزد که تا همین چند وقت قبل جزو مدافعان گروه تروریستی داعش بوده اند، در این دوره از انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت کرده اند.

السامرایی افزوده است که این افراد در دوره یورش گروه تروریستی داعش در ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷، همواره در رسانه های مختلف، از داعش حمایت کرده و آنها را عشایر انقلابی نام می نهادند و امروز همین ها کاندیدای انتخابات شده اند.

وی از کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق خواسته است که هرچه زودتر اشتباه های فاحش را که باعث شده است این افراد متهم به حمایت از تروریسم کاندیدای انتخابات شوند، برطرف کند.

السامرایی پیش بینی کرده است که تعدادی از این افراد به پارلمان عراق راه پیدا کنند و گفت است اگر این اتفاق بیفتد، باید فاتحه روند سیاسی عراق را خواند.

اما قصه پول پاشی های سعودی ها در انتخابات عراق، فراتر از ظن و گمان شده زیرا بزرگان سیاسی عراق راجع به آن صحبت کرده و گفته می شود که سعودی ها به هر طریق ممکن درصدد تغییر نتایج انتخابات عراق هستند.

اولین بار سایت خبری &#۳۹;العربی الجدید&#۳۹; قطر، در ۲۵ ژانویه گذشته (حدود ۳ ماه قبل) گزارشی از دریافت یک میلیون دلار توسط یکی از رهبران سیاسی برجسته اهل سنت عراق منتشر کرد.

این سایت خبری افزود که سعودی ها برای بهبود وضعیت این رهبر سیاسی در انتخابات آینده عراق، این پول را به وی داده اند.

برخی گزارش ها حاکیست که این پول ها از طریق سفیر عربستان سعودی در بین برخی از شخصیت ها و رهبران سیاسی و روسای عشایر در مناطق شیعه و اهل سنت عراق توزیع شده است.

اما از همه جالب تر سخنان &#۳۹;خالد السرای&#۳۹; مدیر مرکز رسانه ای عراق است - که یک موسسه خصوصی است - و شنبه شب گذشته (۲۱ آوریل ۲۰۱۸) به تلویزیون &#۳۹;المیادین&#۳۹; گفت که پول های سعودی به تازگی با هواپیما برای برخی از گروه های سیاسی پرتاب می شود.

وی اضافه کرد که اگر قبلا با خودرو این پول ها به داخل عراق انتقال پیدا می کرد ، اکنون هواپیماهای سعودی از بالا در برخی امکان ویژه این پول ها را پرتاب می کنند و جریان های وابسته به سعودی آنها را تحویل می گیرند.

در همین راستا سرلشکر بازنشسته وفیق السامرایی نیز در یادداشت امروز یکشنبه خود به این مورد از کمک های مالی سعودی به برخی جریان ها در انتخابات عراق اشاره کرده است.

السامرایی افزوده است که یکی از شخصیت های سیاسی عراقی به شخص او گفته است که سعودی ها مبلغ یک میلیون دلار به وی برای کمک در انتخابات عراق پیشنهاد داده اند اما حاضر به دریافت آن نشده است.

این شخص که السامرایی هویت او را فاش نکرده گفته است که سعودی ها در حال حاضر به گروه انتخاباتی کوچک را کمک مالی می کنند تا امکان رقابت با گروه های بزرگ را در انتخابات داشته باشند.

برهمین اساس، گرچه احزاب بزرگ عراقی، از حیث توانمندی مالی کاملا شناخته شده هستند، اما اکنون خیلی از رسانه ها در عراق این سوال را مطرح می کنند که گروه های سیاسی جدید که در انتخابات شرکت کرده اند، از کجا این همه پول را برای تبلیغات انتخاباتی به دست آورده اند.

یک برآورد که خبرگزاری المعلومه عراق چندی قبل منتشر کرد، مدعی است تنها گروه انتخاباتی حیدر العبادی نخست وزیر عراق، مبلغ ۲۸ میلیون دلار برای تبلیغات انتخاباتی خود اختصاص داده است.

یک کارشناس عراقی در گفت وگو با ایرنا گفت که براساس برخی اخبار درز کرده، گروه های بزرگ انتخاباتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار برای تبلیغات انتخاباتی خود اختصاص داده اند.

&#۳۹;هاشم الکندی&#۳۹; درخصوص گروه های کوچک و ناشناس که به تازگی در انتخابات وارد رقابت شده اند و اغلب آنها در استان های مرکزی و جنوبی عراق هستند گفت که گزارش ها حاکیست اغلب آنها از طرف سعودی ها و اماراتی ها، حمایت مالی می شوند.

به گفته وی، سعودی ها و اماراتی ها با هدف شکستن آراء گروه های بزرگ شیعی در انتخابات پیشرو، این گروه های کوچک را با مبلغ اولیه ۵ میلیون دلار کمک مالی کرده اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عراق افزود که سعودی ها قصد ندارند که این گروه ها در انتخابات پیروز شوند و حتی به پارلمان راه پیدا کنند و فقط هدف آنها، جذب بخشی از آراء گروه های بزرگ انتخاباتی شیعیان است.

وی اضافه کرد که اما آنچه به صورت ویژه سعودی ها بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند یک گروه بزرگ انتخاباتی با راس هرم شیعی و بدنه سنی است که طبق گزارش ها ۱۵۰میلیون دلار در اختیار این گروه گذاشته اند.

الکندی ادامه داد که برخی از اعضای این گروه انتخاباتی مورد حمایت عربستان سعودی، بعد از جدا شدن از آن و در نتیجه وقوع اختلافات داخلی، این اعداد و ارقام بزرگ را افشا کرده اند.

این تحلیلگر عراقی افزود که سعودی ها و اماراتی ها همسو با سیاست های امریکا می خواهند اجازه ندهند تا احزاب بزرگ شیعی به مرز احراز ۱۶۴ کرسی پارلمان از مجموع ۳۲۸ کرسی پارلمان و تشکیل اکثریت پارلمانی (۵۰ به علاوه یک) برسند.

به رغم انتشار این گونه گزارش ها درباره انتخابات عراق، تاکنون کمیسیون عالی مستقل انتخابات که مسوول اول برگزاری انتخابات و تعیین صلاحیت نامزدها است، در خصوص آن نه تاکنون موضعی اتخاذ کرده و نه دست به تحقیق و تفحص درخصوص صحت و سقم این گزارش ها زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.