محمد کاظمی دبیر فراکسیون حقوق شهروندی در گفت و گو با « نامه نیوز» تاکید کرد که نیروی انتظامی باید ماجرای برخورد گشت ارشاد با دختر جوان که ویدئو آن منتشر شد را بررسی کند. 

 

وی افزود که نتیجه رسیدگی های نیروی انتظامی باید به قوه قضاییه ارجاع شود و فرد مورد تعرض قرار گرفته نیز می تواند و باید شکایت کند.

 

این نماینده مجلس در حالی این نظر را دارد که برخی از اصولگرایان معتقد هستند مقصر اصلی در این ماجرا دختر جوان بوده است. به عنوان مثال ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا تاکید می کند اگر کار به بررسی موضوع از سوی قوه قضاییه برسد ، باید عمل خانم جوان یعنی کشف حجاب نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

 

گذشته از اینکه دختر مورد تعرض قرار گرفته واقعا کشف حجاب کرده یا به اصطلاح بد حجاب بوده است، رویکرد برخی از رسانه ها مثل کیهان و فعالان سیاسی اصولگرا که این رویداد را نوعی توطئه چینی قلمداد می کنند؛ جالب توجه است. اول از همه خبرگزاری فارس این ماجرا را یک اقدام برنامه ریزی شده نامید و نوشت: «پس از کمتر از ٤٨ ساعت از پخش این ویدیو جزییات جدیدی از این حادثه به دست آمده است که حکایت از آن دارد که دختران جوان ٤ نفر بوده‌اند که یکی از آنها که لباس سفید به تن داشته و در فیلم مشخص شده است، اقدام به کشف حجاب کرده و با یک نفر دیگر از دوستان خود پس از کشمکش کوتاه از صحنه خارج می‌شوند. براساس اطلاعات موجود دختر جوان سومی که اقدام به فحاشی می‌کند با چنگ زدن به صورت مامور زن گشت ارشاد صورت وی را زخمی کرده و حتی در این برخورد انگشت دست مامور زن شکسته می‌شود. پیگیری‌های خبرنگار فارس مشخص کرد که این اتفاق در تاریخ ٢٠ فروردین ماه یعنی ٩ روز قبل از پخش ویدیوی مورد نظر در پارک طالقانی تهران رخ داده و همین امر یعنی پخش تصاویر آن ١٠ روز پس از وقوع حادثه حکایت از آن دارد که اقدام این دختران جوان با یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده رخ داده است.»

 

در همین راستا محمد کاظمی دبیر فراکسیون حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی پیگیری این موضوع را پیش از همه وظیفه نیروی انتظامی می داند اما این از ظرفیت های وزارت کشور نیز غافل نیست. او به نامه نیوز ، گفت: « وزارت کشور با یک نگاه مدیریتی می تواند به موضوع ورود کرده و برخورد کند. باید هم برخورد کند». 

 

وی افزود: «کمیسیون اصل ۹۰ هم حتما به این موضوع ورود کرده و مساله را رسیدگی می کند».

 

کاظمی در پاسخ به این پرسش که برنامه فراکسیون حقوق شهروندی برای پیگیری این موضوع چیست ، گفت: « در فراکسیون حقوق شهروندی هنوز جلسه ای نداشته ایم اما احتمالا در این رابطه هم صحبت کرده و مساله را پیگیری می کنیم».

 

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان نیز در واکنش به این مساله ضمن انتقاد از برخورد صورت گرفته، به نامه نیوز گفت: « باید این موضوع را بررسی کرد و از وزیر کشور هم تشکر می‌کنیم که سریعا دستور پیگیری صادر دادند و البته ما نیز در مجلس پیگیر ماجرا هستیم». وی تصریح کرد: «باید ببینیم وزارت کشور چه اقدامی در این خصوص انجام می‌دهد و  متعاقب آن ما نیز نظارت و نتایج بررسی‌های وزارت کشور را پس از پیگیری به اطلاع مردم می‌رسانیم».

 

سلحشوری با تاکید بر اینکه « راه‌حل رفع خشونت علیه زنان در لایحه امنیت خشونت در فضای عمومی تعریف شده است» گفت: « این رفتارها خشونت در فضای عمومی هستند و اگر در این لایحه هم موضوع خشونت علیه زنان دیده نشده باشد، می‌توانیم بازنگری کنیم در این قانون به آن اشاره کنیم و قانونا اعلام کنیم که کسی حق اعمال خشونت نسبت به زنان و دختران را ندارد».

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.