وزنامه فرانکفورتر آلگمانیه تسایتونگ به نقل از منابع با نفوذ در سیاست خارجی دولت آلمان نوشت: ارتباط غرب با روسیه درباره توقف حمایت این کشور از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بر پایه قاعده "داد و ستد" است.

این مسؤولان می‌گویند که پیشنهادهای غرب شامل تضمین ابقای روسیه در پایگاه‌های نظامی‌اش در سواحل سوریه و حمایت مالی و اذعان غرب به این مساله است که روسیه قدرتی است که بدون آن حل هیچ مشکلی در جهان ممکن نیست.

 

تضمین و به رسمیت شناختن

فراکفورتر نوشت: همگان در برلین اهمیت دو پایگاه نظامی روسیه در بندر طرطوس و فرودگاه لاذقیه را می‌دانند که به منزله همه چیز برای روسیه در جنوب تنگه بسفر است چراکه بدون این دو پایگاه دریای مدیترانه کاملا در اختیار ناتو قرار می‌گیرد و نقش این دو پایگاه سنگ بنای تنظیم رفت‌وآمد و عملیات زیردریایی و ناوهای هواپیمابر روسیه در منطقه بین تنگه داردانل و کانال سوئز و تنگه جبل طارق است.

این روزنامه به نقل از دو نماینده حزب دموکرات مسیحی در کمیته روابط خارجه پارلمان آلمان نوشت: ابقای بشار اسد در قدرت ادامه حضور روسیه در این دو پایگاه را تضمین می‌کند.

نماینده‌های آلمانی گفتند: نگرانی روسیه درباره احتمال تردید هر دولت سوری دموکراتی نسبت به مشروعیت این حضور اولویت را به تمرکز غرب بر موضوع این دو پایگاه و دادن تضمین به روس‌ها برای ماندن در آن بعد از برکناری اسد از طریق توافق صلح می‌دهد.

به اعتقاد این دو سیاستمدار آلمانی، از این رو باید پوتین را در حمایت از راه حل سیاسی و مذاکرات صلح واقعی در سوریه مجاب کرد.

فرانکفورتر به نقل از کارشناسان سیاست خارجه آلمان درباره پیشنهاد دوم مربوط به پول نوشت: سوریه یک کشور شکست‌خورده است و روسیه در این کشور سربازان و پول‌هایش را صرف می‌کند. این بعد ورودی برای غرب جهت ترغیب روس‌ها به حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه با نظارت سازمان ملل و تضمین پرداخت میلیاردها دلار از سوی غرب و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای بازسازی است.

 

نفوذ بین‌المللی

این روزنامه آلمانی نوشت: پیشنهاد سوم مهم‌ترین پیشنهاد غرب است. براساس این پیشنهاد نفوذ جهانی مسکو تضمین شده و یک ابرقدرت به حساب خواهد آمد.

یکی از سیاستمداران وزارت خارجه آلمان می‌گوید: روش آلمان و هم‌پیمانانش برای پایان جنگ سوریه متأسفانه به طور کامل از طریق دادن نفوذ جهانی به روسیه انجام می‌شود. این پیشنهاد غرب اذعان به واقعیت است نه تسلیم شدن و اینکه جایگزین‌های دیگری برای پایان بحران سوریه به دلیل حمایت روسیه از بشار اسد وجود ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.