علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از سفر به سوچی روسیه در مورد خروج آمریکا از برجام اظهار کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های لازم را دارد و حتما اقدامات تعجب برانگیزی را برای طرف مقابل در دستور کار قرار می‌دهد.

 

وی همچنین در مورد واکنش به اقدامات رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام اظهار کرد:‌ متاسفانه از روز آغاز اجرای تعهدات طرف مقابل به اشکال مختلف کارشکنی انجام داده است . البته بر اساس معاهده ان‌پی‌تی کشورهای متعارف این حق را دارند که اگر احساس کنند منافع ملی‌شان در گرو ادامه وضعیت نیست می‌توانند به راحتی از آن خارج شوند و این گزینه محتمل جمهوری اسلامی ایران است.

 

شمخانی افزود: آمریکا چه خارج شود و چه اجرا نکند چه این قرارداد یکپارچه را با تعلل و تاخیر اجراکند برای ما چنین مساله‌ای به مصلحت نیست.

 

وی تاکید کرد: از قدرت کامل برای از سرگیری مطلوب فعالیت‌های هسته ای برخورداریم.

 

شمخانی در پاسخ به پرسشی درباره‌ رویکرد ایران نسبت به مواضع اروپا در خصوص باقی ماندن در برجام گفت: ما از این رویکرد اروپا استقبال می‌کنیم اما اگر آنها تصور می‌کنند مفهوم  استقبال ما از این رویکرد ، دادن باج به آنهاست ، خطای راهبردی می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری از خطوط قرمزش عبور کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.