شاهین پاکروح معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور، در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در وزرات نیرو حول محور مدیریت عرضه و تقاضا برای عبور از کم آبی تلاش های بسیاری صورت گرفته است،اظهار کرد: درتلاشیم با مدیریت تقاضا با تنش آبی مقابله کنیم و برنامه ای برای جیره بندی در نظر نگرفته ایم.

معاون راهبردی و نظارت بهره برداری آبفای کشور با بیان اینکه ۳۳۴ شهر در کشور در معرض تنش آبی قرار دارند،تصریح کرد:از این تعداد ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارد. اصفهان،شیراز،بندرعباس،بوشهر،کرمان و مشهد نیاز مصرفشان ۲۰ درصد بیشتر از تولید آبشان است.

پاکروح ادامه داد: از ۳۳۴ شهری که در معرض تنش آبی هستند ۶۲ شهر با جمعیت ۶.۸ میلیون نفر در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند که در این وضعیت نیاز آب مصرفی این شهرها از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد بیشتر از تولید آب آنها برآورد شده است.

معاون راهبردی و نظارت بهره برای کشور افزود: ۱۶۵ شهر با جمعیت ۱۰.۵ میلیون نفر در وضعیت زرد هستند بدین معنا که نیاز روزانه آنها به آب ۱۰ درصد کمتر از تولید آب است.

وی با بیان اینکه میزان نزولات جوی نسبت به ۵۰ سال گذشته کاهش محسوسی داشته است،افزود:با توجه خشکسالی های اخیر میزان بارش نسبت به ۵۰ سال گذشته افت محسوسی داشته است و میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش رانشان می دهد.

معاون راهبردی و نظارت بر بهربرداری آبفای کشور با بیان اینکه عمده بارش در پاییز و زمستان محقق نشده است،ابراز کرد: سهم بارش در بهار و تابستان نیز اندک بوده است.

پاکروح با اشاره به کاهش ذخائر برفی در کشور اظهار کرد: میزان ذخائر برفی در کشور به دلیل افزایش دما و کاهش بارش به کمتر از ۲۵ درصد رسیده است.

وی بیان کرد:زاینده رود در حال تجربه  بدترین شرایط خود در پنجاه سال گذشته است بطوریکه ذخیره ۳۵۵ میلیون متر مکعب آب آن به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.