به نوشته روز سه شنبه روزنامه رای الیوم،«شابتای شاویت» که میان سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ میلادی رئیس سرویس جاسوسی موساد بود در مقاله ای نوشت:تصمیم گیران تل آویو نمی خواهند این حقیقت را بپذیرند که رئیس جمهوری آمریکا از دریچه دلار به جهان نگاه می کند و پایبندی خاصی به همپیمانی نانوشته میان واشنگتن و تل آویو ندارد و حتی ممکن است حمایت خود از اسرائیل را کاهش دهد.

وی درباره ناکامی رویکرد منفعت طلبانه و بی اعتباری ترامپ در عرصه بین المللی تصریح کرد: زمانی که آینده خاورمیانه را روسیه، سوریه، ایران و ترکیه تعیین می کنند، دیگر ترامپ به خود زحمت نمی دهد که برای شرکت در نشست سه جانبه آنها در ترکیه نماینده بفرستد، حتی اعلام می کند که قصد دارد در اسرع وقت، نیروهای خود را از شرق سوریه خارج کند.

وی در این مقاله که در روزنامه یدیعوت آحارنوت منتشر شد همچنین سخنان «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه سابق آمریکا را تایید کرد که در روزنامه نیویورک تایمز نوشته بود، دموکراسی غربی که در جهان غرب پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، در حال افول است و جای آن را صداها و خواسته های فردی و فاشیستی خواهد گرفت که دونالد ترامپ، امروز در کاخ سفید، بهترین سکوی پرش به سمت آن است. 

رئیس سابق موساد گفت: مفاهیمی که آلبرایت در مقاله خود آورده کاملا با وضعیت حاکم بر اسرائیل انطباق دارد.

وی افزود: فرقه گرایی، بی ثباتی و ناامنی، شهروندان منفعل و نبود اعتدال، همگی، شرایطی است که اسرائیل را به سمت مرحله دیکتاتوری و فاشیسم می برد.

شاویت گفت: زمانی که مسئول یک دولت، مفهوم دمکراسی را درک نکند و از آن حمایتی به عمل نیاورد، ناخودآگاه به سمت دیکتاتوری و فاشیسم حرکت می کند؛ این وضعیت ترامپ و نتانیاهو است. 

وی افزود: شباهت های زیادی میان نتانیاهو و ترامپ وجود دارد؛ هر دو به دستگاه های قضایی حمله و رسانه ها را تحقیر می کنند؛ هردو از شکنجه، حمایت و کوچکترین انتقاد مخالفان خود را خیانت می دانند.

شاویت با ادعای توصیف کردن اظهارت نتانیاهو درباره روابط مطلوب رژیم صهیونیستی با کشورهای مختلف جهان افزود: نتانیاهو ادعای روابط بین المللی و دوستی با کشورهای مختلف مانند هند می کند، اما در حقیقت، تنها است. 

رئیس سابق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی اضافه کرد: به رسمیت شناختن قدس از سوی دونالد ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل ، توافقی برای پایان یافتن درگیری ها نبود، بلکه بر انزوای تل آویو، افزود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.