ولی الله سیف با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی نیما، اظهار داشت: سامانه نیما بازار الکترونیکی است که کلیه ارز‌های اقتصادی کشور در آن عرضه و کلیه تقاضا‌های ارز که در کشور وجود دارد در سامانه ثبت می‌شود و عرضه و تقاضا در سامانه تلاقی می‌شود.

وی ادامه داد: در این سامانه این امکان وجود دارد که بانک مرکزی با اعمال نظارتی منابع ارزی را کنترل تا ارز به اولویت‌های وارداتی تخصیص پیدا کند.

رئیس بانک مرکزی بیان داشت: از این بابت این اطمینان حاصل می‌شود که منابع ارزی کشور به اقتصادی ملی بر می‌گردد، صادر کننده منابع ارزی را به چرخه اقتصادی بر می‌گرداند و واردکنندگان به راحتی می‌توانند به ارز مورد نیاز دستریسی پیدا کنند.

سیف تاکید کرد: در سامانه نیما سرعت عمل کامل وجود دارد هیچگونه ممانعت و ترمز بروکراسی زائد در سامانه وجود ندارد.

وی در خصوص فعالیت سایت‌ها در زمینه بیت کوین گفت: بانک مرکزی حضور در این بازار را توصیه نمی‌کند افرادی که با بیت کوین کار می‌کنند ریسک‌های بزرگی را بر می‌دارند در هیچ کجا به این ارزی فرصت نقش آفرینی در مبادلات اقتصادی نمی‌دهند.

رئیس بانک مرکزی در خصوص نیاز گردشگران خارجی به ریال، اظهار داشت: گردشگری‌های خارجی که به ایران می‌آیند می‌توانند در همه بانک‌ها و به خصوص با مراجعه به شعب بانک‌های ملی و سامان آمادکی ارز خود را به ریال تبدیل کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.