&#۳۹;نوری المالکی&#۳۹; امشب سه شنبه به شبکه خبری &#۳۹;المیادین&#۳۹; گفت که عربستان سعودی با تمام امکانات اعم از مالی، رسانه ای و برنامه ریزی برای تغییر نتایج انتخابات عراق تلاش می کند.

نوری المالکی اضافه کرد که سعودی ها اقدام به پرداخت پول به برخی از گروه های انتخاباتی کرده اند و بعضی از گروه های انتخاباتی اهل سنت به دریافت پول از سعودی ها اذعان کرده اند.

وی در خصوص کمک های مالی سعودی ها به گروه های انتخاباتی شیعه گفت که شخصا دلیل و مدرکی در این خصوص ندارد اما در سطح رسانه ها چنین موضوعی به طور مرتب مطرح می شود.

رییس ائتلاف دولت قانون اضافه کرد که سعودی ها خودشان اذعان کرده اند که درصدد نفوذ به داخل بافت اجتماعی شیعیان در عراق هستند و مسئله ایجاد کنسولگری در نجف و بصره یا تلاش برای سرمایه گذاری ها در مناطق جنوب و مرکز عراق در همین راستا صورت می گیرد.

وی جذب برخی از شیوخ عشایر جنوب و مرکز عراق و فراخواندن برخی از روسای بانک های خصوصی در عراق به ریاض را مجموعه اقداماتی دانست که به گفته او، سعودی ها برای نفوذ به داخل شیعیان و عموم صحنه داخلی عراق برداشته اند.

المالکی با طرح این سوال که چرا سعودی ها با آمریکایی ها درباره انتخابات عراق جلسه برگزار می کنند گفت که این نشان می دهد که آنها از همه امکانات خود برای نفوذ و تغییر نتایج انتخابات تلاش می کنند.

وی نسبت به دستگاه های شمارش الکترونیکی آراء ابراز تردید کرد و افزود که این نگرانی وجود دارد که برخی کشورها که درصدد تاثیرگذاری بر انتخابات هستند، با نفوذ به این برنامه های رایانه ای، نتایج انتخابات را متناسب با سیاست های خود تغییر بدهند.

نوری المالکی همچنین نسبت به اعلام عربستان سعودی برای انتقال نیرو به سوریه هشدار داد و گفت که سعودی ها اگر توانستند جنگ یمن را فیصله بدهند، بعد بیایند نیرو به سوریه بفرستند.

وی خاطر نشان کرد که اگر سعودی ها بخواهند نیرو به سوریه بفرستند، نیروهای مخالف آنها، نیز به سوریه اعزام می شود و اگر بخواهند سلاح بفرستند در مقابل آنها، نیز سلاح فرستاده می شود.

نوری المالکی در این مصاحبه بار دیگر بر طرح خود برای ایجاد اکثریت سیاسی در پارلمان و تشکیل یک دولت قوی در عراق تاکید کرد.

وی درخصوص رابطه با جمهوری اسلامی ایران گفت که عراق تابع هیچ کشوری نیست اما در عین حال خواهان روابط مبتنی بر احترام متقابل با همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی در این دوره از انتخابات بدون ائتلاف با هیچ گروه دیگری به طور انفرادی وارد رقابت انتخاباتی شده است.

ائتلاف انتخاباتی نوری المالکی در تبلیغات انتخاباتی خود از همان شعارها و رنگ های تبلیغاتی انتخابات ۲۰۱۴ بهره برده و شاید تنها گروه انتخاباتی باشد که دست به تغییرات در نوع پوسترهای انتخاباتی خود نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.