مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدام وزارت اقتصاد در زمینه ایجاد خزانه آنلاین اظهار کرد: به عنوان کسی که اعتقاد دارم اقتصاد ایران به شفافیت نیاز دارد، از آنلاین شدن خزانه استقبال می‌کنم و معتقدم شفافیت برای اقتصاد ما از نان شب واجب‌تر است.

وی ادامه داد: یکی از اصلاحات مهم اقتصادی در ایران باید ایجاد شفافیت باشد و اطلاعات مالی در سطح کلان کشور به صورت آنلاین منتشر شده و در دسترس عموم قرار بگیرد. اگر مبادله اطلاعات به صورت آزادانه در چرخه اقتصاد قرار بگیرد، می‌توانیم امید به برخی امور کشور داشته باشیم.

این اقتصاددان با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی انتظار این می‌رود که امکانات شفاف شدن فضای اقتصادی کشور فراهم شود ادامه داد: اینکه دولت چقدر عوارض می‌گیرد، چقدر از محل مالیات درآمد دارد، درآمد منفی چقدر می‌گیرد، چقدر واردات و صادرات داریم، می‌توانند مستقیما در شفافیت اقتصادی کشور موثر باشند.

وی با اشاره به معلق بودن موضوع سامانه مربوط به دستمزد و مزایای حقوق و کارکنان بانک‌ها و شرکت‌های دولتی این را هم گفت که این سامانه هنوز راه‌اندازی نشده و پیشنهاد من این است که در راستای ایجاد شفافیت بیشتر به این حوزه ساماندهی شوند.

پازوکی با بیان اینکه همیشه شفافیت دشمنی دارد، گفت: رانت‌خواران و کسانی که به دنبال فرصتی برای پولشویی هستند، از ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ابراز نارضایتی می‌کنند در نتیجه علیه آن نیز ممکن است اقداماتی انجام دهند. نباید اقتصاد ما بهشت رانت‌خواران و  دلالان شود. باید  جلوی کسانی که مخالف آزادی اطلاعات هستند ایستاد. اکنون و برای اقتصاد ما هر گونه ابزاری که به شفافیت کمک کند، ضروری است.

این اقتصاددان ایجاد شفافیت را موثر در بهبود تولید کشور دانست و گفت: اکنون فضای کسب و کار کشور بسیار نامناسب است و هر گونه تلاش در جهت بهبود شفافیت به رونق گرفتن تولید در اقتصاد ایران کمک می‌کند.

وی ایجاد سامانه‌های نظیر انتشار اطلاعت خزانه را موثر در روابط بانکی کشور دانست و گفت: اکنون یکی از دلایلی که بانک‌های اروپایی و ژاپنی با ما کار نمی‌کنند، این است که در برخی امور شفافیت وجود ندارد. این در حالی است که ما برای مبادلات بین‌المللی ناگزیریم که با برخی نهادها از جمله FATF مراودات داشته باشیم و این مراودات نیز از کانال ارتقای شفافیت می‌گذرد.

این اقتصادددان با بیان اینکه اقتصاد ایران قربانی قاچاق و رانت است، اضافه کرد: ما خودمان بابت نبودن شفافیت هزینه داده‌ایم و اکنون باید به هر گونه تلاش برای ارتقای شفافیت در سطح نظام بین‌الملل را مفید بدانیم و به آن کمک کنیم.

وی بسیاری از مشکلات اقتصاد ایران را ناشی از نبودن شفافیت دانست و بیان کرد: اکنون نوساناتی برای ارز رخ داد، غیرمرتبط با موضوع شفافیت نبود. بخشی از نوسانات ارز به خاطر نقدینگی بود که موسسات غیرمتشکل پولی داشتند و اطلاعات شفافی از آنها وجود نداشت. ببینید مدتها نمی‌دانستیم موسسات مالی را چه کسانی اداره می‌کنند؟ چقدر پول در آنها جابه‌جا می‌شود؟ هنوز هم اطلاعات مربوط به آن‌ها شفاف نیست و این خود از عوامل ایجاد مشکلات اقتصادی در ایران است.

این استاد دانشگاه به موضوع افزایش درآمد مالیاتی به دنبال ایجاد شفافیت اشاره کرد و افزود: در اقتصاد ایران نسبت مالیاتی هشت است این در حالی است که در کشور همسایه ما ترکیه، این شاخص ۲۰ است و در کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند نروژ، فنلاند و سوئد این نسبت ۵۰ است. اگر شفافیت در اقتصاد ایران  ارتقا یابد این موضوع منجر به افزایش نسبت مالیاتی به GDP هم خواهد شد و این به نفع کل کشور ا ست.

به گزارش ایسنا، ‌ خزانه‌ داری کشور در روزهای اخیر به دستور رئیس‌جمهوری اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای کرده است که در آن برخی اطلاعات خزانه اعم از پرداخت‌ها منتشر می‌شود.    

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.