آسوشیتدپرس گزارش داد، جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد که وی مطلع شده است که مایک پامپئو، گزینه پیشنهادی برای تصدی پست وزارت امور خارجه آمریکا چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

وی به خبرنگاران در سیدنی گفت: در حالی که ما از ریاست سفارت آمریکا در استرالیا توسط دریاسالار هریس استقبال کرده‌ایم، متوجه شدیم که چالش‌های جدی برای آمریکا درباره شبه جزیره کره وجود دارد و آنها این تصمیم را گرفته‌اند. البته ما روابط بسیار قدرتمند و عمیقی با آمریکا داشته و من مطمئن هستم که یک سفیر بسیار مناسب برای عهده گیری این سمت انتخاب خواهد شد.

وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد: پامپئو اعلام کرده است که این انتصاب جدید اولویت اول وزیر امور خارجه بعدی آمریکا خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نام هریس را در ماه فوریه به عنوان سفیر بعدی استرالیا اعلام کرده بود.

در حال حاضر آمریکا سفیری در استرالیا پس از پایان ماموریت جان بری در سپتامبر ۲۰۱۶ ندارد.

در همین راستا اندرو شیرر، مشاور امنیت ملی پیشین دولت استرالیا اعلام کرد: تغییر برنامه‌های انتصاب سفیر نشان می‌دهد که استرالیا به "متحد درجه دوم" آمریکا تبدیل شده است.

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: مایک پامپئو، نامزد ریاست وزارت خارجه آمریکا نیز در نظر دارد که سفیر پیشنهادی ترامپ برای استرالیا را به عنوان سفیر آمریکا در کره‌ جنوبی معرفی کند.

یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد: دولت در نظر دارد که دریاسالار هری هریس را که توسط دولت استرالیا به عنوان سفیر آمریکا در این کشور تایید شده بود، را برای ریاست سفارت آمریکا در کره‌ جنوبی معرفی کند.

هریس که در حال حاضر ریاست فرماندهی نیروهای آمریکا در اقیانوسیه را برعهده دارد انتظار می‌رود امسال بازنشسته شود.

قرار بود جلسه استماع هریس در کمیته شورای روابط خارجی سنا امروز (سه‌شنبه) برگزار شود اما دولت آمریکا خواسته است که این جلسه به تعویق بیفتد.

مایک نپر به عنوان کاردار در سفارت آمریکا در سئول در ۱۵ ماه گذشته فعالیت کرده است.

مایک پامپئو نامزد ریاست وزارت خارجه آمریکا می‌خواهد هریس به کره‌ جنوبی برود زیرا حضور سفیر در سفارت آمریکا در کره‌ جنوبی بسیار مهم بوده و این انتصاب با توجه به تحولات درباره مساله کره شمالی اقدامی ضروری است.

با این حال هنوز به نظر می‌رسد که نامزدی هریس برای عهده‌گیری ریاست سفارت آمریکا در کره‌ جنوبی مدت زمانی طول بکشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.