سانا گزارش داد، بعد از توافق بین مقامات نظام سوریه و گروه‌های شورشی با میانجی‌گری روسیه زمینه انتقال افراد مسلح و خانواده‌هایشان و کسانی که تمایل به حل و فصل وضعیت‌شان در الضمیر، الرحیبه، جیرود، المنصوره، الناصریه، العطنه و الجرود به سمت ادلب و جرابلس در شمال سوریه داشتند، فراهم شد.

صبح روز چهارشنبه برابر با ۲۵ آوریل ۲۰۱۸ بیش از ۱۵۰۰ شورشی به همراه خانواده‌هایشان در یک نقطه خاص در الرحیبه جمع شدند و از آنجا به ادلب و جرابلس رفتند تا تعداد کلی کسانی که از این منطقه و از جمله شهرک الضمیر خارج شده‌اند به ۸۷۳۴ تن برسد، به این ترتیب قلمون شرقی اکنون به طور کامل از لوث وجود شورشیان پاک شده است.

استقبال مردم از ورود نیروهای سوریه به شهرک الرحیبه

تلویزیون رسمی سوریه ضمن اعلام پایان خروج شورشیان مسلح به همراه خانواده‌هایشان از این منطقه گزارش داد، نیروهای نظام سوریه در میان استقبال گرم ساکنان این شهرک‌ها وارد شهرک الرحیبه شدند.

اهالی شهرک الرحیبه واقع در قلمون شرقی از یگان‌های نظامی پس از اخراج شورشیان وخانواده‌هایشان استقبال کردند.

خبرنگار نظامی سانا گزارش داد که صدها نفر از اهالی شهرک در میدان عمومی شهرک تجمع کرده و پرچم‌های ملی و تصاویر بشار اسد را در دست گرفته و شعارهایی در حمایت از موفقیت‌های ارتش سوریه و درایت رهبری آن سر دادند.

خبرنگار ادامه داد، نیروهای پلیس وارد ساختمان شهرداری شدند و پرچم ملی در میان شعارهای تجمع کنندگان را برافراشتند.

خبرنگار افزود: واحدهای مهندسی صدها تله انفجاری در مخفیگاه‌های تروریست‌ها کشف و ضبط و در هنگام عملیات تفتیش مناطق پیرامون به منظور تکمیل روند برقراری امنیت و ثبات و حفظ جان مردم شهرک ده‌ها بسته انفجاری را خنثی کردند.

به گزارش تلویزیون رسمی سوریه، افراد مسلحی که اصرار بر ماندن داشتند سلاح‌های خود را به نظام تحویل دادند تا به وضعیت آنها رسیدگی شود همچنین نیروهای ارتش سوریه صده‌ها بمب را کشف کرده و ده‌ها مورد از این بمب‌ها را در جریان پاکسازی زمین‌های کشاورزی خنثی کردند.

نیروهای نظام سوریه روز چهارشنبه علاوه بر شهرک الرحیبه، بعد از خروج شورشیان و خانواده‌هایشان وارد شهرک جیرود شدند، حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس نیمه‌های شب سری چهارم از شورشیان را به شمال سوریه منتقل کرد.

با تسلط نیروهای نظام سوریه بر کل منطقه قلمون شرقی وجود شورشیان مسلح بر بخش‌هایی کوچک در جنوب دمشق منحصر می‌شود یعنی شهرک‌های "یلدا"، "ببیلا" و "بیت سحم" به اضافه محله‌های "الیرموک"، "الحجر الاسود" ، "التضامن" و "القدم" که در آن حدود ۱۰۰۰ عضو داعش و هیئت تحریر الشام (النصره سابق) حضور دارند.

نیروهای ارتش سوره در تلاش برای تکمیل تسلط خود بر مناطق پایتخت و حومه آن عملیاتی را علیه اردوگاه الیرموک و اطرافش آغاز کرده‌اند. نیروهای نظام سوریه توانستند اواسط ماه جاری میلادی در پی حمله‌ای شدید که هزاران کشته و زخمی برجای گذاشت بر غوطه شرقی تسلط یابند.

اهمیت آزادسازی قلمون شرقی

۱- تامین بخش شرقی دمشق و حومه آن به طور کامل.

۲- تامین جاده مواصلاتی بین دمشق و منطقه بادیه سوریه که به منزله دور ساختن خطر بیشتر از مسیر زمینی است که تهران، بغداد، دمشق و بیروت را به هم وصل می‌کند.

۳- تامین عمق استراتژیک بخش شرقی لبنان از خطر تروریسم تکفیری.

۴- تکمیل مقدمات پیروزی بزرگ در سوریه بعد از نابودی رهبران شورشیان و از بین رفتن حامیان بین‌المللی‌شان به عنوان برگه‌ برنده‌های اصلی برای مذاکرات،‌کاهش مساحت تحت کنترل شورشیان و محاصره تروریست‌ها در پوسته مناطق اصلی درگیری یعنی انتقال و محدود کردن آنها در ادلب و حومه آن.

ارتش سوریه قصد دارد بعد از پاکسازی حومه دمشق به سراغ حومه شمالی حمص و حومه حماة برود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.