رای الیوم گزارش داد، این مساله در گزارش ماهانه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل مطرح شده و در جلسه روز چهارشنبه توسط اعضای شورای امنیت در مقر دائم سازمان ملل در نیویورک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گوترش در این گزارش بار دیگر بر لزوم محاکمه عاملان نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر تاکید کرد و گفت: این اقدام مساله‌ای اساسی در تحقق صلحی پایدار در سوریه است و بار دیگر در اینجا می‌خواهم گزارشی از وضعیت سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داده شود.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه از تمامی اعضای این سازمان برای انجام تحقیقات درباره بزرگترین جرائمی که از مارس ۲۰۱۱ در سوریه انجام شده و پیگرد قضایی آنها کمک خواست.

گوترش در ادامه این گزارش به طرف‌های درگیر در سوریه تعهدات و مسؤولیت‌هایشان در حمایت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر، لزوم اتخاذ تمامی تدابیر ممکن برای دور نگه داشتن غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی از درگیری‌ها و نیز تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه را یادآور شد.

وی اظهار داشت: تنش‌های نظامی در سوریه از مارس گذشته با نقض توافقنامه‌های موجود برای آتش‌بس و نیز قطعنامه شماره ۲۴۰۱ شورای امنیت و قطعنامه‌های قبلی ادامه دارند.

گوترش افزود: پس از انتشار ۵۰ گزارش ماهانه و برگزاری تعداد بی‌شماری نشست‌های رسانه‌ای همچنان من هر روز گزارش‌هایی از حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری دریافت می‌کنم و مناطق کاهش تنش به میدان‌های درگیری و شدیدترین جنگ‌ها تبدیل شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه ناخرسندی خود را از عدم احترام به جان غیرنظامیان و بی‌توجهی به گزارش‌های حاکی از تکرار حملات علیه مدارس و مراکز بهداشتی و نیز گزارش‌های مکرر درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی ابراز داشت.

این مسؤول سازمان ملل از همه طرف‌ها خواست، از انجام هر گونه اقدامی که غیرنظامیان را مجبور به فرار از محل اقامتشان کند، خودداری کنند.

گوترش گفت: تنها در استان ادلب نزدیک به ۱.۲ میلیون آواره داخلی وجود دارد و این رقم ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، در غوطه شرقی نیز تنها ظرف سه هفته بیش از ۱۳۰ هزار تن مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.