نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی با انتشار فایل صوتی در کانال‌های تلگرام محلی به مردم قول داد که یا دولت باید مرزها را باز کند و یا وزیر کشورش را استیضاخ خواهیم کرد.

قادر میزبانی، یکی از شهروندان بانه در مورد ۱۱ روز اعتصاب در بانه که بعد از مسدود کردن مرزها آغاز شده است به شهردار آنلاین گفت: «وضعیت تغییری نکرده و مردم همچنان به اعتصاب ادامه می‌دهند و در فضایی که نمی‌خواهند به خشونت کشیده شود به اعتراض ادامه می‌دهند تا اینکه تغییری در وضعیت به وجود بیاید.»

 وی افزود: «در حال حاضر همه مغازه‌ها و پاساژها تعطیل است و هیچکس کرکره مغازه‌اش بالا نیست به غیر معدود مغازه‌هایی مانند خواروبار فروشی و نانوایی و ... به غیر از اینها مغازه‌ای باز نیست. خبری در شهر نیست به غیر از فایل صوتی که نماینده مردم در مجلس منتشر کرده است و ما را دعوت به خونسردی کرده است و می‌گوید که به زودی مشکلات بر طرف خواهد شد.»

در همین حال محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در صدای ضبط شده‌ای که به زبان کردی بین مردم مرزنشین در حال دست به دست شده است می‌گوید: «مصوبه‌ای که هیات دولت در سال گذشته به تصویب رساند و باعث بسته شدن مرزها شده است نادرست و نا بخردانه بود که باعث شد فعالیت مردمی که تقریبا درآمدشان از روابط مرزی است متوقف شود. و با توجه به این موضوع  ده‌ها پاساژ و مغازه برای فروش محصولات جزئی که از طریق مرز وارد می‌شود، دایر کردند که اکنون تعطیل است.»

وی افزود: «شهرهای بانه و مریوان و سقز و ... هم به همین طریق امرا معاش می‌کنند. در انتخابات ریاست جمهوری اکثریت مردم منطقه به حسن روحانی رای داده‌اند تا مشکل اشتغال آنها را برطرف کند ولی حالا به بن‌بست خورده‌اند. با این مصوبه غلط آسیب جدی به مرزنشینان وارد شده است. اگر چه در ایام عید این مرزها موقتا بازگشایی شده بود ولی عدم تداوم آن باعث شد تا قطره‌‌ای از بارهایی که برای فروش، قرار بود به ایران بیاید وارد شود که کفاف زندگی مرزنشینان را نمی‌دهد.»

نماینده بانه گفت: «من به عنوان نماینده شما تذکرات و  نطق‌هایی در این مورد در مجلس داشتم و در ادامه نامه‌ای که برای ‌استیضاح وزیر کشور تهیه کرده‌ام که به امضا نمایندگان مجلس رسید و چندین نشست با معاون ریاست جمهور، وزیر کشور، معاونان وزیر کشور و ... داشتم و در ادامه تلاش می‌کنم مشکل را برطرف کنم.»

او خاطرنشان می‌کند: «با وزیر اقتصاد و معاونانش و وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه معاونانش جلسه‌هایی را برگزار کردم و مشکلات مردم را با آنها مطرح کردم و با توجه به آخرین پیگیری‌ها قرار شد که نمایندگانی از وزارت کشور و وزارت صنعت و نماینده گمرک برای مشکلات بازارچه‌های مرزی به مریوان و سقز سفر کنند و ما تلاش می‌کنیم  که بازارچه‌ها باز شوند و وضعیت به حالت قبل بازگردد. همچنین در تذکری که هفته گذشته به رییس‌جمهور دادم  گفتم مردم ما هیچ شغل جانشینی ندارند و مرز برایشان حیاتی است و این مصوبه غیرکارشناسی است، اگر چه قرار بود به مشکلات کولبران توجه کند و اجرایی شود ولی نتوانسته این کار انجام  دهد. من همه تلاش خود را انجام می‌دهم که این مصوبه را لغو و  یا در آن اصلاحاتی را انجام دهم. به نحوی که به نفع مردم منطقه باشد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.