بسیاری از چهره های مهم حزبی و فعالان سیاسی ترکیه تنها راه شکست رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی ترکیه در رقابت دو ماه دیگر انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را ورود چهره ای موجه و فردی مثل عبدالله گل رییس جمهوری سابق ترکیه می دانند.
بر این اساس اقداماتی از سوی احزاب ترکیه برای راضی کردن وی آغاز شده تا این دو هم حزبی و رییس جمهوری کنونی و سابق ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام رو در روی هم قرار بگیرند و محبوبیت خود را با رای مردم محک بزنند. 
دیدارهای مکرر چند وقت اخیر کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق و تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت با عبدالله گل رییس جمهوری پیشین ترکیه این ادعا را تقویت کرد که با توجه به فاصله گرفتن عبدالله گل از حزب حاکم و انتقادهای تند اخیر وی از وضعیت کشور، احزاب سیاسی مخالف دولت در تلاش برای جلب نظر و حمایت از وی در انتخابات ریاست جمهوری هستند.
طی چند روز اخیر اخباری مبنی بر فشار بر مرال آکشنر رهبر حزب نیک برای انصراف از انتخابات به نفع عبدالله گل نیز در رسانه های ترکیه منتشر شده است.
سخنان دیروز و امروز مرال آکشنر نیز حاکی از فشار بعضی احزاب بر او برای انصراف دادن از رقابت در انتخابات ریاست جمهوری است اما به نوشته روزنامه حریت، آکشنر امروز در حاشیه مراسمی طی مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد که من از ورود آقای گل به انتخابات استقبال می کنم و بسیار هم خوشحال می شوم اما من به عنوان زنی که از سال گذشته به هر جایی که سفر کردم، از نامزدی خود انتخابات خبر داده ام بنابراین انصراف من به عنوان نماینده حزب نیک در انتخابات ریاست جمهوری غیر ممکن است و من گامی به عقب برنخواهم داشت.
وی روز گذشته نیز در گفت و گو با شبکه فاکس.تی.وی ترکیه تاکید کرد: به دلیل حضور عبدالله گل در انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی خود در این انتخابات انصراف نخواهم داد.
آکشنر اضافه کرد: تحت هیچ شرایطی و به خاطر هیچ شخصی از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری انصراف نخواهم داد و با وجود این که فراکسیون حزب نیک را با ۲۰ نماینده مجلس تشکیل داده‌ایم، اما برای نامزدی در انتخابات از طریق جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضاء اقدام خواهم کرد و هر کسی به من بگوید که به خاطر عبدالله گل انصراف بده، هرگز این کار را نخواهم کرد.
در همین ارتباط و به نوشته روزنامه جمهوریت 'سزایی تملی' رهبر شاخه مردان حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) نیز در جلسه گروهی با نمایندگان این تشکیلات سیاسی طی اظهاراتی شایعات موجود مبنی بر رغبت برخی از اعضای حزب متبوعش برای حمایت از عبدالله گل در برابر اردوغان را پوچ و بی اساس خواند و گفت: عبدالله گل در سیاست های ما جایی ندارد اما سیاستمدار بسیار قابل احترامی است.
وی تاکید کرد: ما تا کنون هیچ تماسی با وی نداشته ایم چرا که نامزد ما خارج از حزب نخواهد بود و این روزها بررسی میان گزینه ها آغاز شده و صلاح الدین دمیرتاش نیز در میان این گزینه ها جای دارد.
اگر چه اخباری مبنی حمایت احزاب مخالف حزب حاکم از عبدالله گل در انتخابات طی چند روز اخیر شدت گرفت اما حزب حاکم این موضوع را یک ترفند سیاسی از سوی اپوزیسیون توصیف کرد به طوری که به نوشته روزنامه صباح، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در بازگشت از سفر اسپانیا به خبرنگاران در این خصوص اظهار کرد: پشت داستان نامزدی عبدالله گل، تلاش گسترده ای برای مهندسی آرای انتخاباتی قرار دارد چرا که آنها با این اقدام سعی در القای چند دستگی میان اعضای حزب حاکم در افکار عمومی جامعه را دارند اما خوشبختانه به نظر می رسد که این پروژه شکست خورده است.
سخنان یلدریم نشان می دهد که موضوع نامزدی عبدالله گل از سوی احزاب دیگر جدی بوده و ناراحتی هایی را نیز در میان سران حزب حاکم عدالت و توسعه به وجود آورده است چرا که نخست وزیر ترکیه به صورت جملات دو پهلو و خطاب به عبدالله گل اضافه کرد: وقتی مدتی طولانی در درون یک حرکت سیاسی وظایف بسیار مهمی برعهده گرفته و بعد، از آن حرکت سیاسی خارج شوید، نه می توانید برای جایگاه گذشته خود مفید باشید و نه برای جایگاه جدیدی که به دست می آورید، می توانید کاری بکنید.
اعضای ارشد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در اظهاراتی شایعه حمایت این تشکیلات سیاسی از عبدالله گل را به طور کامل رد کرده و آن را حیله حزب حاکم برای ایجاد درگیری در داخل تشکیلات ما و در ادامه کاهش روحیه مبارزه ای سران حزب عنوان کردند.
&#۳۹;ولی آق بابا&#۳۹; معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نیز در حساب شخصی خود در توئیتر با رد همه احتمالات نامزدی عبدالله گل از سوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در انتخابات تصریح کرد: در حزب جمهوری خواه خلق ترکیه صحبتی با موضوع عبدالله گل وجود ندارد چرا که وی نامزد ما نیست و این شایعه بسط یافته در واقع تبلیغات منفی هدفمندی است که از چند روز پیش و طی هفته های اخیر علیه حزب جمهوری خواه خلق آغاز شده است.
'محرم اینجه' نماینده یالووا در پارلمان ترکیه از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و یکی از گزینه های احتمالی این حزب برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز طی مصاحبه ای با روزنامه حریت ضمن رد شایعه حمایت از عبدالله گل اظهار داشت: عبدالله گل هفت سال رئیس جمهوری ترکیه بوده است و در مدت این هفت سال هیچ قانون ضد دموکراسی را وتو نکرد و مسبب بعضی از اقدامات نامطلوب نیز بود و حال چه طور ممکن است که ما از وی حمایت کنیم؟
وی تاکید کرد: من اگر مجبور به انتخاباب یک نامزد از بین &#۳۹;اردوغان&#۳۹; و &#۳۹;گل&#۳۹; شوم، بی تردید اردوغان را انتخاب خواهم کرد.
محمد تزکان مقاله نویس در روزنامه ملیت و کارشناس سیاسی نیز در گفت و گو با شبکه هالک.تی.وی، نامزدی عبدالله گل از سوی احزاب مخالف حزب حاکم به ویژه احزاب نیک و جمهوری خواه خلق در انتخابات را بسیار ضعیف دانست و اظهار کرد: احزاب مخالف حزب حاکم در همه پرسی قانون اساسی سال گذشته رای 'نه' دادند و خواستار عدم انتقال نظام حکومتی از پارلمانی به ریاست جمهوری هستند حال با این اوصاف، چگونه می توانند از عبدالله گل حمایت کنند چرا که وی موضع شفافی در این خصوص تاکنون نداشته و شواهد حاکی از نظر مثبت وی برای تغییر نظام حکومتی است.
آتیک آکداغ معاون حزب سعادت نیز در خصوص حمایت حزب وی از نامزدی عبدالله گل اظهار کرد: نام ها برای حزب سعادت مهم نیست بلکه مهم بازگشت دموکراسی و آرامش به کشور است و از نظر ما عبدالله گل، از آن کسانی به شمار می رود که قادر به هدایت کشور به سوی آینده ای بهتر است.
وی تاکید کرد: آن چیزی که شواهد تاکنون نشان داده، این است که احزاب جمهوری خواه خلق و نیک با نامزدهای مستقل خود وارد انتخابات خواهند شد و عبدالله گل نیز جزو لیست نامزدهای احتمالی حزب سعادت قرار دارد.
اواخر سال گذشته میلادی بود که اظهارات انتقادی عبدالله گل در خصوص وضعیت اداره کشور، اختلافات میان او و اردوغان را بیش از پیش آشکارتر ساخت.
وی با انتشار پیام هایی در صفحه توییتر و نیز مصاحبه با خبرنگاران از تمدید وضعیت فوق العاده، اعطای مصونیت به عوامل غیرنظامی در خنثی سازی کودتای 15 ژوئیه 2016 و دستگیری روزنامه نگاران به شدت انتقاد کرد.
اظهارات عبدالله گل موجب ناراحتی و واکنش اردوغان شد به طوری که رییس جمهوری ترکیه در پاسخ به انتقادات گل گفت: این مساله ناراحت کننده است که رئیس‌جمهوری پیشین ما صحبت از ابهام می‌کند، بر چه اساسی شما درباره ابهام صحبت می‌کنید؟ به چه ماده‌ای اشاره‌ می‌کنید؟ آیا این مساله ناراحت کننده است؟
این اختلافات ادامه دار جناح عبدالله گل و اردوغان در درون حزب عدالت و توسعه آرام آرام ادامه داشت تا این که در هفته های قبل، اخباری مبنی بر احتمال رویارویی این دو عضو با نفوذ حزب حاکم با یکدیگر در انتخابات آتی منتشر شد.
به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته پس از نشست مشترک با دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه که پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را در ترکیه داده بود، اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس این کشور ۱۷ ماه پیش از موعد مقرر و در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در 3 نوامبر 2019 (12 آبان 1398) برگزار شود.
پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی با ارائه طرح اخیر مقامات این کشور اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور ۱۷ ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.
برخی نظرسنجی هایی که توسط رسانه های نزدیک دولت ترکیه منتشر شده، حزب حاکم در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام 55 درصد شانس پیروزی دارد ولی نظرسنجی موسسات غیروابسته به حاکمیت نشان دهنده دو مرحله ای شدن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و شکست این حزب در انتخابات مجلس است.
سعدی گوون رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه نیز چندی پیش با انتشار اطلاعیه ای فهرست نهایی ۱۰ حزب مجاز برای حضور در انتخابات زودهنگام این کشور را به شرح زیر اعلام کرد:
1 ـ حزب عدالت و توسعه(AK Parti)
۲ ـ حزب ترکیه مستقل(BTP)
3 ـ حزب همبستگی(اتحاد) بزرگ(BBP)
۴ـ حزب جمهوری خواه خلق(CHP)
5 ـ حزب دموکرات(DP)
۶ ـ حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP)
7 ـ حزب نیک(IP)
۸ ـ حزب حرکت ملی(MHP)
9 ـ حزب سعادت
۱۰ ـ حزب وطن
بر اساس تقویم انتخاباتی ترکیه، قرار است انتخابات محلی ترکیه نیز با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای 81 استان این کشور در 31 ماه مارس 2019(11 فروردین 1398) برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.