&#۳۹;ماریا زاخارووا&#۳۹; سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت: در وهله اول تصمیم برگزارکنندگان کنفرانس بروکسل برای خودداری از دعوت از دولت سوریه را اشتباه می دانیم. معلوم نیست آنها که نمی خواهند دولت سوریه در این امر مشارکت کند پس به چه کسی کمک می کنند.

نشست بروکسل با عنوان «حمایت از آینده سوریه و منطقه» دیروز با حضور مقام ها و نمایندگانی از ۵۷ کشور ، ۱۰ سازمان منطقه ای و ۱۹ نهاد سازمان ملل برگزار شد.

زاخارووا تصریح کرد: بر این باوریم که در حل مساله ارائه کمک به هر کشور و ملتی، باید به صورت مستقیم با آن کشور و ملت همکاری کرد.

وی افزود: در این رابطه دعوت از سازمان های غیردولتی سوری به کنفرانس بروکسل به عنوان نمایندگان سوریه در شرایطی که بسیاری از این سازمان ها مقیم خارج از سوریه هستند، غیرمنطقی به نظر می رسد. 

**نفوذ عوامل امنیتی امریکا به اقامتگاه سرکنسول روسیه انزجارآمیز است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نفوذ عوامل امنیتی آمریکا به ساختمان اقامتگاه سرکنسول روسیه در سیاتل را انزجارآمیز و نقض قوانین بین المللی خواند.

وی در مورد ورود ماموران آمریکایی به ساختمان اقامتگاه سرکنسول روسیه در سیاتل گفت: این وضعیت منزجرکننده، خودسرانه و بی سابقه است، هیچ گاه در تاریخ روابط دو کشور اقدام مشابهی انجام نگرفته بود. 

وی افزود: بدیهی است این اقدام نقض آشکار معیارهای حقوقی بین المللی ازطرف آمریکا از جمله کنوانسیون روابط دیپلماتیک مورخه 1961 و کنوانسیون وین روابط کنسولی مورخه 1963 و کنوانسیون روابط کنسولی دوجانبه است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو بر بازپس گرفتن شش ملک دیپلماتیک خود در آمریکا، اصرار دارد. 

**ارزیابی دی میستورا از مذاکرات آستانه حیرت آور است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ارزیابی 'استفان دی میستورا' نماینده دبیرکل سازمان ملل که امکانات گفت وگوهای آستانه را پایان یافته خواند حیرت آور است.

وی افزود: چند روز پیش که 'دی میستورا' به مسکو آمده بود ارزیابی دیگری از این مذاکرات ارائه کرد که با توجه به ارزیابی کنونی حیرت آور است. 

**تصمیم برای تعیین نخست وزیر باید در ارمنستان گرفته شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: تصمیم در مورد اینکه چه کسی در ارمنستان نخست وزیر شود باید در داخل این کشور و براساس توافق عمومی گرفته شود. 

وی ادامه داد: در داخل ارمنستان باید، توافق و سازش عمومی در مورد اینکه چه کسی باید ریاست دولت را در دست داشته باشد و چه خط مشی را تعیین کند، به دست آید.

زاخارووا تصریح کرد: قوانین این کشور باید پایه و اساس برای تصمیم گیری باشد.

**مساله قره باغ از راه صلح آمیز حل وفصل شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مساله قره باغ باید صرفا از راه های صلح آمیز حل وفصل شود.

وی افزود: روسیه در مناقشه قره باغ با توجه به تعهدات خود برای حل و فصل آن رفتار خواهد کرد. 

زاخارووا تصریح کرد که مناقشه قره باغ نباید متشنج شود زیرا به غیر از تشدید اوضاع پیامدی نخواهد داشت. 

**روسیه خواهان موفقیت اجلاس کره شمالی و جنوبی است

زاخارووا با تاکید بر موضع کشورش درباره رفع تنش ها در شبه جزیره کره گفت که مسکو خواهان موفقیت اجلاس سران کره شمالی و کره جنوبی است.

وی افزود: روسیه پس از دیدار سران کره شمالی و جنوبی، ارزیابی خود را اعلام خواهد کرد.

**ایجاد کلیسای تحت کنترل دولت در اوکراین دور از خواست ملت است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین تصمیم دولت اوکراین برای ایجاد کلیسای ارتدوکس تحت حاکمیت و کنترل خود را دور از خواسته ملت اوکراین خواند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.