«دیوید سالیوان»، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا در اظهاراتی روز پنجشنبه گفت «برنامه جامع اقدام مشترک»، یا توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را نمی‌توان تغییر داد. 

این مقام اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ درباره اظهارات «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه که خواستار «توافقی جدید» با ایران با چهار محور شده، گفت: «حرف‌هایی که ماکرون در نشست مشترک کنگره به زبان آورد کاملاً با موضع اتحادیه اروپا هماهنگ است. دیدگاه ما این است که ما به توافق هسته‌ای ایران پایبند می‌مانیم و معقتدیم که این توافق یکی از اجزای اساسی امنیت اروپا و جهان است. ما معتقد نیستیم که این توافق را می‌توان تغییر داد یا باید آن را تغییر داد.»

«امانوئل ماکرون» که برای سفری سه روزه به واشنگتن سفر کرده در نشست خبری مشترک با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین در یک سخنرانی در جمع نمایندگان کنگره آمادگی خود را برای همکاری با آمریکا جهت رسیدن به «توافقی جدید» در خصوص ایران با چهار ستون اعلام کرد. (بیشتر بخوانید)

«سالیوان» در مصاحبه با بلومبرگ از مواضع رئیس‌جمهور فرانسه که خواستار همکاری با دولت آمریکا علیه ایران در زمینه برنامه موشکی و حضور منطقه‌ای ایران شده بود هم حمایت کرد. 

وی گفت: «اما همان‌طور که می‌دانیم مشکلات دیگری با ایران وجود دارند که ما بسیار تمایل داریم با این دولت (دولت ترامپ) و جامعه بین‌الملل برای مقابله با آنها همکاری کنیم.»

سالیوان در پاسخ به این سوال که ماکرون نتوانسته ترامپ را به ماندن در برجام متقاعد کند گفت: «با این موافقم که ترامپ هنوز قانع نشده است. ما کماکان مسئله را برای او توضیح خواهیم داد، چون نظرمان این است که وقتی اتحادیه اروپا و آمریکا هم‌نظرند، دنیا عملکرد بهتری دارد.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند. 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

 «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.