میلاد نوری مجری و کارشناس برنامه چرخ شبکه ۴ سیما و برنامه نویس وب با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود به این سوال که "جریان ذخیره مک در پیام رسان سروش چیست؟ " پرداخت و نوشت :

جریان ذخیره مک ‌آدرس در پیام رسان سروش چیست؟

امروز تصویری در کانال‌های تلگرامی منتشر شد با عنوان "ذخیره مک آدرس دستگاه توسط پیام رسان سروش" و تعدادی از دوستان با ارسال این پیام برای من، در این مورد از من سوال پرسیدند.

این تصویر در واقع مربوط به ذخیره مک آدرس روی رجیستری سیستم عامل ویندوز و مربوط به نسخه دسکتاپ این پیام رسان است.

مک آدرس شناسه سخت افزاری کارت شبکه است که توسط کارخانه سازنده با فرمت ⁣MM:MM:MM:SS:SS:SS تعریف می‌شود که سه بخش اول (MM) سازنده را مشخص می‌کند و سه بخش بعد (SS) مشخصه دستگاه است.

در واقع مک آدرس تعریف شده از سمت سازنده باید منحصر به فرد (یونیک) باشد (که البته برخی سازنده‌ها با عدم رعایت استانداردها باعث عدم منحصر بفرد بودن همیشگی این آدرس شده اند) و با استفاده از برخی ابزارها می توان آن را تغییر داد.

⁣ ذخیره و ارسال مک آدرس کاربر به سرور در اپلیکیشن‌ها مساله دارای نگرانی نیست و در مورد تصویر منتشر شده لازم است به این سه نکته دقت کنید:

۱- اگر قرار باشد یک نرم افزار مک آدرس شما را به سرور خود ارسال کند، بدون ذخیره کردن آن در رجیستری و ... هم می تواند این ارسال را انجام دهد.

۲- حدس من این است که اپلیکیشن‌های مشابه سروش احتمالا به جهت نماش نشست‌های فعال (session) اکانت شما از این آدرس استفاده می‌کنند. به فرض شما با دو لپ تاپ با مشخصات کاملا یکسان وارد حساب خود شده باشید، از این طریق می‌توانند این دو دستگاه را به عنوان دو دستگاه مجزا در لیست نشست‌های فعال در تنظیمات به شما نمایش دهند (مشابه تلگرام).

۳- یکی از دلایل ذخیره این آدرس نیز می‌تواند این باشد که اگر کاربر با ابزارهای خاص اقدام به تغییر مک آدرس خود کرد، نرم افزار دستگاه وی را به عنوان یک نشست جدید شناسایی نکند و از همان مک آدرس ذخیره شده قبل استفاده کند.

 نتیجه: تصویر منتشر شده هیچ فعالیت غیرعادی را نشان نمی‌دهد و ارسال و استفاده از مک آدرس یک سیستم در عملکرد یک نرم افزار اتفاق عجیبی نیست.

بیان انتقاد به یک اپلیکیشن با انتشار مطالب خلاف واقع تفاوت دارد. لطفا مطالب این چنینی را بدون اطمینان و بررسی موضوع از طریق کارشناسان و یا پیگیری آن از منابع معتبر، برای دوستان خود فوروارد نکنید و در نشر مطالب خلاف واقع شریک نباشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.