سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: جشنواره غذا و نمایشگاه فرهنگ و آداب و رسوم ملت های جهان با حضور ۲۸ کشور از جمله مصر، عربستان، اردن، عمان، عراق و اندونزی در دانشکده دافوس ستاد جنوبی ارتش پاکستان برگزار شد.

&#۳۹;محمد رفیعی» اضافه کرد: غرفه غذا و نمایشگاه صنایع دستی و اقلام فرهنگی ایران که با حمایت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این جشنواره شرکت کرده بود، به عنوان نگین جشنواره بین المللی غذای کویته معرفی شده و رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

وی افزود: این جشنواره ها همه ساله در ستاد جنوبی ارتش پاکستان برگزار شده و کشورهای شرکت کننده نسبت به ارائه صنایع دستی کشور خود، آداب و رسوم و فرهنگ کشورها و عذاهای مردم آن کشور اقدام می کنند.

رفیعی گفت: در این مراسم که با استقبال و حضور گسترده فرماندهان نظامی ستاد جنوبی ارتش پاکستان و شرکت کنندگان نیز مواجه شد، در خصوص آداب و رسوم، جاذبه های گردشگری ایران و صنایع دستی مردم ایران مطالبی ارائه شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان اظهار داشت: میهمانان این جشنواره در غرفه ایران با غذاهای ایرانی نظیر &#۳۹;خورش های ایرانی و برخی غذاهای بومی و محلی کشومان&#۳۹; پذیرایی شدند.

وی در خصوص جشنواره بین المللی فرهنگی این آیین تصریح کرد: نماینده کشورمان در این جشنواره توانست با قرائت دو حکایت از سعدی شاعر نامدار ایران زمین به زبان انگلیسی و معرفی آثار باستانی و فرهنگی ایران در قالب کلیپ موسیقی، جذاب ترین و پرمخاطب ترین بخش مراسم را به خود اختصاص دهد.

رفیعی گفت: پیش از این نیز، اواخر سال میلادی گذشته در مراسم روز فرهنگ بین المللی که در دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش پاکستان برگزار شد، غرفه ایران در میان ۲۷ کشور شرکت کننده رتبه نخست را کسب کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارها و نتایج نظرسنجی های رسمی، بیش از ۸۸ درصد گردشگران در جهان، آشنایی با سبک های مختلف آشپزی و خوردن غذاهای سنتی کشورهای مختلف را از مهم ترین فاکتورهای سفر می دانند. 

سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل هم پیش از این اعلام کرده بود، ۳۰ درصد درآمد کل گردشگری جهان وابسته به صنایع غذایی است.

امروزه غذاهای سنتی و محلی که دارای ارزش تاریخی، فرهنگی،غذایی و درمانی هستند نقش مهمی در حوزه گردشگری ایفا می کند و می توان از آن به عنوان ظرفیتی مهم در تنوع بخشی به جاذبه های گردشگری بهره گرفت.

غذا از معیارهای مهم سفر و از اصلی‌ ترین مولفه‌های گردشگری محسوب می شود و در سال‌های اخیر به اهمیت ارتباط میان غذا و جذب گردشگر توجه ویژه ای شده تا جایی که مفهوم جدیدی در حوزه گردشگری با عنوان &#۳۹;گردشگری غذا&#۳۹; تعریف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.