ارتش هند اعلام کرده است که اجازه ورود غیر قانونی مسلمانان روهینگیا به خاک این کشور را نخواهد داد زیرا تعدادی از این افراد با سازمان اطلاعاتی پاکستان در ارتباط هستند.

هند همچنین به نیروهای مرزی مستقر در طول ۴ هزار و ۹۶ کیلومتر مرز مشترک با بنگلادش اعلام کرده است که مسلمانان روهینگیا با همکاری سازمان های پاکستانی می توانند پول جعلی وارد خاک هند کرده و یا کارت شناسایی این کشور را جعل کنند.

یک مقام نیروی زمینی هند گفت ارتش اطلاعاتی کسب کرده است مبنی بر اینکه مسلمانان روهینگیا در زمان آغاز فصل بارانی بنگلادش سعی خواهند کرد وارد خاک هند شوند و بنابراین قصد دارد جلوی هجوم آنها را بگیرد.

با نزدیک شدن فصل بارانی بنگلادش، خطر وقوع سیل و تحت تاثیر قرار گرفتن تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا که در ارودگاه های شلوغ مهاجران در منطقه کاگس بازار زندگی می کنند، مقامات بنگلادشی و سازمان های بین المللی را نگران ساخته است.

بنگلادش سعی کرده است با انجام اقدامات آماده سازی، از وقوع تلفات سنگین میان مسلمانان روهینگیا به دلیل وقوع احتمالی سیل جلوگیری کند.

در این راستا هفته گذشته محمد عبدل الکلام مسوول مهاجران بنگلادش گفت: حدود ۱۰۰ هزار مسلمان روهینگیا که در مناطقی با خطر بالای وقوع سیل و رانش زمین زندگی می کنند جابه جا خواهند شد.

مسوول مهاجران بنگلادش تاکید کرد: حدود ۲۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی در مناطقی با خطر وقوع رانش زمین زندگی می کنند.

به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهیگنیا در ارودگاه های مهاجران در منطقه &#۳۹;کاگس بازار&#۳۹; بنگلادش حضور دارند. نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.

بنگلادش سالیانه شاهد توفان ها و باران های شدید است و ارودگاه های مسلمانان روهینگیا در مناطقی قرار گرفته اند که سالانه بیشترین بارندگی را شاهد هستند.

با توجه به گزارش های سازمان هواشناسی بنگلادش، بارندگی های فصلی در این کشور معمولا از ماه آوریل آغاز شده و در ماه جولای به اوج خود می رسد.

اکثر مسلمانان روهینگیا ، حدود ۵۸۵ هزار نفر، در منطقه بسیار شلوغ به نام کوتوپلونگ و بالوکالی حضور دارند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: بخش اعظمی از این منطقه به دلیل خطر زیاد رانش زمین و سیل مناسب برای سکونت انسان نیست. احتمال رانش زمین به دلیل عبور و مرور مکرر افراد در ارتفاعات افزایش یافته است. 

بنگلادش و میانمار در تاریخ ۲۵ ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخاین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه ژانویه آغاز شود به تاخیر افتاده است.

مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.

دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخاین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از ۶ هزار ۵۰۰ مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.