وزیران امور خارجه ناتو در نشست روز جمعه در بروکسل موضوعات مختلفی از جمله ایران و روابط با روسیه را مورد بررسی قرار دادند. دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری روز جمعه پس از نشست وزیران امور خارجه ناتو در بروکسل در پاسخ به سوال جهت دار خبرنگار شبکه العربیه عربستان، با رد ادعای خبرنگار این شبکه در خصوص لزوم احتمالی تکمیل برجام با یک توافق دیگر برای دوره پس از سال ۲۰۳۰ ، گفت: ناتو از توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ استقبال کرد و از ایران خواست که این توافق را بطور کامل اجرا کند. 

استولتنبرگ افزود: این توافق با اعمال تدابیری ایران را از تولید سلاح هسته ای دور کرده است اما ما در عین حال نسبت به سایر فعالیت های ایران از جمله برنامه موشک بالستیک ابراز نگرانی کرده ایم. 

وی تصریح کرد: این مسائل در برجام پوشش داده نشده اند و باید خارج از برجام مورد رسیدگی قرار گیرند. 

دبیر کل ناتو روز گذشته (پنجشنبه) همچنین گفت: پرداختن به نگرانی هایی که در برجام پوشش داده نشده، حائز اهمیت است و من از همه تلاش ها برای پرداختن به مساله موشکی ایران استقبال می کنم. 

وی ضمن تاکید بر اجرای کامل برجام گفت: ناتو در موقعیتی نیست که درباره این مساله قضاوت کند و این بر عهده آژانس بین المللی انرژی اتمی است. 

این درحالی است که این آژانس تا کنون ۱۰ بار پایبندی کامل ایران را به توافق هسته ای را تائید کرده است. 

** پیگیری همزمان بازدارندگی و گفت وگو با روسیه 

دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری روز جمعه درباره مباحث مربوط به روسیه گفت: ما سیاست دو وجهی بازدارندگی و دفاع نیرومند در کنار گفت وگوی معنادار با روسیه ، تاکید داریم. 

وی با متهم کردن روسیه به 'تلاش هایی برای ایجاد ارعاب و بی ثباتی شامل حملات سایبری ، اقداماتی برای مخدوش کردن نهادهای دمکراتیک غربی ، انتشار اطلاعات نادرست و پروپاگاندا و حمله شیمیایی به اسکریپال جاسوس روسی در سالزبری انگلیس گفت: ما باید به همبستگی و عزم خود ادامه دهیم و ابزارهای نیرومندی برای برخورد با این تهدیدهای ترکیبی ایجاد کنیم. 

وی تاکید کرد: ناتو در عین حال به گفت وگو با روسیه متعهد است. 

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت که وزیران خارجه ناتو در جلسه امروز درباره فعالیت های بدخواهانه روسیه و چگونگی پاسخ جمعی به آن بحث میک نند.

همچنین اسون میکسر وزیر امور خارجه استونی در جلسه امروز گفت: رفتار روسیه درباره اوکراین و مخدوش کردن نظم امنیتی اروپا تغییری نکرده است و ما در ناتو باید متحد بمانیم. 

در جلسه امروز همچنین وزیران خارجه ناتو در جلسه با حضور 'فدریکا موگرینی' مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، راههای تقویت همکاریها در خاورمیانه و شمال آفریقا را بررسی می کنند. 

دبیر کل ناتو در حاشیه نشست امروز وزیران خارجه ناتو در بروکسل با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار کرد و حضور سریع وی در جلسه چند ساعت پس از انتصاب به مقام وزیر امور خارجه را یک رکورد دانست و گفت که این مساله تعهد شخصی نیرومند او و تعهد واشنگتن و ترامپ به این پیمان را نشان می دهد. 

وی دیدار با پمپئو را بسیار خوب و مفید دانست و گفت: به مسائلی از جمله مقدمات اجلاس سران این ناتو در ماه ژوئیه ، روسیه و موضوعات دفاعی و چگونگی تقویت حضور این پیمان در عراق از طریق ماموریت آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.