فیسبوک در حال مبارزه برای حذف حساب های جعلی "مارک زاکربرگ" است .حساب هایی که برای فریب دادن مردم برای انتقال پولشان استفاده می شود.

طبق گزارشی که اخیرا در نیویورک تایمز منتشر شده است، مهاجمان از طریق فیسبوک و اینستاگرام  با تظاهر به مارک زاکربرگ بودن، با کاربران تماس گرفته و  به آنها می گویند که برنده یک جایزه بزرگ در "قرعه کشی فیس بوک" شده اند.

سپس به قربانیان گفته می شود که برای دریافت جایزه ابتدا باید مبلغی را تحویل فیسبوک دهند. اما   پس از اولین انتقال، درخواست های اضافی برای ارسال جایزه طلب می شود و در نهایت نیز از جایزه خبری نیست.  

حساب ها به نام تعدادی از چهره های برجسته ساخته شده و تنها شامل حال مدیر عامل فیس بوک نمی شود.برای مثال، هویت مدیر عامل فیس بوک شریل ساندبرگ نیز در کلاهبرداری استفاده می شود.

تایمز موارد متعددی را کشف کرده  که در آن مردم پس انداز خود را به اپراتورهای حسابهای جعلی فیس بوک  داده اند حتی بسیاری از این افراد غیر آمریکایی و اهل کشورهایی مثل نیجریه و غنا  هستند.

برای مثال، یک راننده کامیون بازنشسته و سرباز اسبق ارتش، پس از دریافت یک پیام از "مارک زاکربرگ"، بیش از ۱هزار دلار پس انداز خود را ارسال کرده است.

تا کنون  ۲۰۵ حساب متقلبانه زاکربرگ و ساندبرگ در فیس بوک و اینستاگرام شناسایی شده که به نظر می رسد تنها  یک چهارم کلاهبرداری های  سال های اخیر را شامل می شود. پس از آن که خبرنگاران نیویورک تایمز از این ماجرا باخبر شدند، بسیاری از صفحات تقلبی توسط مدیران فیسبوک حذف شدند تا ماجرا جنجالی نشود. 

فیس بوک اخیرا با استفاده از یک روش مبتنی بر هوش مصنوعی به  ردیابی رفتارهای مشکوک در سایت خود،اقدام کرده و هر روز میلیون ها حساب  جعلی را مسدود می کند. اما با توجه به کلاهبرداری های قرعه کشی به نظر می رسد این تلاش ها ناکافی بوده اند.

کارشناسان تکنولوژی تایمز می گویند: کلاهبرداریهای قرعه کشی در فیس بوک بیش از هر گروهی، افراد مسن، کمتر تحصیل کرده و افراد کم درآمد را هدف قرار داده است.

موضوع نگران کننده این است که هنگامی که حسابهای مذکور حذف می شوند،  به سرعت توسط حساب های جعلی دیگر جایگزین می شوند. موثرترین راه فیس بوک برای مقابله با این مسئله، بهبود نرم افزارهای امنیتی است که با شناسایی و حذف این حسابها،به کاربران ساده لوح هشدار می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.