در بیانیه فدریکا موگرینی که عصر جمعه منتشر شد، آمده است: نشست امروز بین رئیس جمهوری &#۳۹;مون جائه-این&#۳۹; و &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; و بیانیه پانمونجوم که به امضای آنها رسیده است، نشان میدهد که با وجود تمام مشکلات، حرکت به سمت صلح امکان پذیر است. این مساله نشان می دهد که گفت و گو و دیپلماسی بهترین ابزار برای ایجاد راه حل های صلح آمیز برای دشوارترین مشکلات هستند و به نفع منطقه و کل جهان است. 

موگرینی افزود: اتحادیه اروپا آماده پاسخگویی به درخواست رهبران دو کره و حمایت کامل از هسته ای زدایی شبه جزیره کره است. هسته ای زدایی کامل چنانکه جمهوری دمکراتیک خلق کره به آن متعهد شده است، باید شامل برنامه های هسته ای و موشکی آن کشور باشد و کامل، قابل تائید و غیرقابل بازگشت باشد. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این بیانیه تاکید کرد: اکنون در انتظار دیدار برنامه ریزی شده بین رئیس جمهوری آمریکا و رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره و نتایج مثبت بیشتر ناشی از آن هستیم. اتحادیه اروپا امروز مانند همیشه در طرف صلح، هسته ای زدایی و آینده ای سعادتمند برای همه مردم کره می ایستد. 

 رهبران دو کره در اجلاس سران امروز (جمعه) در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».

&#۳۹;مون جائه -این&#۳۹; رئیس جمهوری کره جنوبی و &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر کره شمالی همچنین امروز در بیانیه پایانی اجلاس سران به صورت مشترک موافقت کردند، خلع سلاح هسته ای را محقق کنند. بر اساس «بیانیه صلح پانمونجوم» دو طرف موافقت کردند که به «دوران خصم و اقدامات مسلحانه در آبهای دریای زرد خاتمه داده شده» و این آب ها به «آبهای صلح» تبدیل شود. بیانیه مشترک این اجلاس، بعد از نشست بعد از ظهر سران دو کشور امضا شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.