آرتی گزارش داد، گروه عفو بین‌الملل در عین حال خواهان شفافیت بیشتر در اجرای برنامه مذکور و ارزیابی دوباره در آن شد.

عفو بین‌الملل در این گزارش بر نگرانی طولانی مدت خود درباره چگونگی استفاده آمریکا از پهپادهای مسلح برای کشتن افراد در جهان تمرکز کرد.

در این گزارش با اشاره به اینکه این برنامه فاقد وجاهت قانونی است تاکید شد که این برنامه عمدتا با سازوکارهای محدود کننده‌ی کم و همراه با مخفی‌گری اجرا شده و در موارد بسیاری باعث کشته شدن غیرنظامیان شده که برخی از آنها در سطح جنایات جنگی یا اعدام‌های فراقانونی هستند.

عفو بین‌الملل تاکید کرد: کشورهای اروپایی که اقدام به پشتیبانی‌های ضروری از این برنامه می‌کنند باید مجددا بررسی کنند که آیا کمک‌های آنها باعث همدست شدن در این کشتارها می‌شود یا خیر و در عین حال تلاش کنند که این برنامه به شکلی شفاف تر برای بررسی شدن به صورت علنی اجرا شود.

برنامه حملات پهپادی آمریکا در زمان دولت جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به اجرا درآمد اما در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی تقویت چشمگیری پیدا کرد و براساس گزارش‌ها در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی هرچه بیشتر تشدید شده است.

گفته شده که دولت ترامپ یکسری محدودیت‌های کمی که توسط رئیس‌جمهور قبل از وی برای این برنامه اعمال شده بود را برداشته و به پنتاگون آزادی بیشتری برای استقرار پهپادهای مسلح داده است.

گروه عفو بین‌الملل در گزارش خود مشخصا چهار کشور اروپایی را به عنوان اصلی‌ترین حامیان این برنامه آمریکا نام برد که شامل انگلیس،‌ آلمان، هلند و ایتالیا می‌شود.

براساس این گزارش، حمایت‌ها و کمک‌ها شامل ارائه اطلاعات برای تعیین اهداف حملات و میزبانی از تجهیزات حیاتی و مهم و زیرساخت‌های این برنامه و تضمین برقراری ارتباطات جهانی لازم برای اجرای حملات پهپادی می‌شود.

این گزارش تصریح کرد: ایتالیا به آمریکا اجازه می‌دهد تا پهپادهایش را بر فراز لیبی و از مبدا پایگاهی در سیسیل این کشور به پرواز درآورد و در عین حال انگلیس نیز اقدام به استقرار خلبانان نیروی هوایی سلطنتی این کشور در یک مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا که اقدام به اجرای ماموریت‌های پهپادی در افغانستان و پاکستان می‌کند، کرده است و این نشان می‌دهد که خلبانان انگلیسی در این ماموریت‌ها شرکت دارند.

گروه عفو بین‌الملل در عین حال هشدار داد که این چهار کشور ممکن است براساس قوانین بین‌المللی در هرگونه نقض حقوق بشری که آمریکایی‌ها با کمک آنها مرتکب شده‌اند، مسئول باشند.

در این گزارش نوشته شد: با توجه به نگرانی‌های جدی و شناخته شده درباره برنامه پهپادهای کشنده آمریکا، هرگونه حمایت اطلاعاتی یا ابزاری از حملات آمریکا تحت این برنامه می‌تواند به معنی این باشد که انگلیس، آلمان،‌ هلند و ایتالیا از بابت کمک‌هایشان به عملیات‌های پهپادی به صورت بالقوه غیرقانونی آمریکا مسئول هستند و وظایفشان را براساس قوانین انسان دوستانه و حقوق بشری بین‌المللی نقض کرده‌اند.

این گزارش در عین حال یکسری اقداماتی که کشورهای اروپایی می‌توانند برای رفع این نگرانی‌ها اتخاذ کنند را مورد بررسی قرار داد.

این در حالی است که نهاد موسوم به "دفتر روزنامه‌نگاری" تحقیقی ارائه کرده که به عنوان مثال تعداد غیرنظامیانی که از سال ۲۰۰۴ به دلیل این برنامه در پاکستان کشته شده‌اند بین ۴۲۴ تا ۹۶۹ تن متغیر است. همچنین گفته شده که از ابتدای ۲۰۱۵ نیز دست‌کم ۱۳۷ غیرنظامی در اثر این حملات پهپادی در افغانستان کشته شده‌اند و البته حداکثر این تلفات ۳۳۲ تن در نظر گرفته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.