علی ماجدی، صبح امروز در این همایش که در هتل اسپیناس پالاس تهران و با حضور تعدادی از مقامات اقتصادی و بانکی کشور و شرکت کنندگانی از اروپا برگزار شده بود در بخشی از سخنان خود با اشاره به ابزارهای سیاسی که در عرصه بین‌الملل وجود دارند، تصریح کرد: مهمترین ابزار سیاسی و بین‌المللی در عرصه جهانی در حال حاضر سازمان ملل و همه ارگانهای وابسته به آن به ویژه شورای امنیت است. در این شرایط شاهد آن هستیم که هیچ گونه  اعمال فشار سیاسی بر پنج عضو دائم این شورا که دارای حق وتو نیز هستند، متصور نیست و اگر هر یک از این کشورها رابطه ویژه‌ای با برخی دیگر از کشورها داشته باشند، ایضا نمی توان فشاری سیاسی بر ‌آن کشور یا رژیم مورد حمایت وارد کرد. نمونه آن تمام وتوهایی است که آمریکا در مورد قطعنامه‌هایی که علیه اسرائیل مطرح شده، اعمال کرده است یا فارغ از درست بودن یا نادرست بودن آن وتوهایی است که اخیرا روسیه در مورد قطعنامه‌هایی که در ارتباط با سوریه مطرح شده، انجام داده است.

ماجدی با بیان اینکه اگر بخواهیم ابزارهای سیاسی مطرح در عرصه بین‌المللی  را با ابزارهای اقتصادی مقایسه کنیم می بینیم که ابزارهای اقتصادی فاقد جامعیتی هستند که ابزارهای سیاسی از آن برخوردارند، ادامه داد: ولی به نظر می‌رسد که ابزارهای اقتصادی کاراتر هستند. سازوکارهایی که در ابزارهای بین‌المللی سیاسی هست در ابزارهای اقتصادی نیست اما همانطور که گفتم ابزارهای اقتصادی کاراتر هستند که نمونه آن را می توان بحث تحریمها عنوان کرد. امروز می بینیم که تحریمها چه کارایی‌هایی در عرصه بین‌الملل دارند. مثلا اگر آمریکا و یا اروپا بخواهد فشار سیاسی بر روسیه وارد کند، این امر امکانپذیر نیست چون روسیه از حق وتو برخوردار است. ولی می بینیم که آمریکا و اروپا روسیه را تحریم اقتصادی می کنند. درواقع تحریم اقتصادی تبدیل به اهرم سیاسی علیه بسیاری از کشورها شده است و این ناشی از این موضوع است که اقتصاد در عرصه بین‌الملل سیاست زده شده است.

سفیر ایران در آلمان که سابقه مسئولیت‌های اقتصادی در دیگر وزارتخانه‌های کشور را نیز در کارنامه کاری خود دارد، در ادامه سخنان خود در این ارتباط تصریح کرد: در میان ابزارهای اقتصادی موجود در عرصه بین‌الملل وضعیت سیستم بانکی و مالی آمریکا غیرقابل انکار است. سهم آمریکا در تولید نا خالص جهانی حدود ۲۵ درصد است و قاعدتا آمریکا باید متناسب با این درصد در عرصه اقتصادی دنیا نقش ایفا کند ولی ما می بینیم که ۸۰ درصد مبادلات تجاری، مالی و پولی در دنیا توسط دلار  صورت می گیرد و این باعث شده که قدرت این کشور در عرصه پولی و بانکی حدود ۸۰ درصد باشد در حالیکه قدرت یورو حدود ۱۳ الی ۱۴ درصد است.

وی با بیان اینکه با توجه به این قدرت و سهم بالای دلار در مبادلات مالی و بانکی، کشورهای اروپایی تلاش می کنند که بازار آمریکا را از دست ندهند و از ترس تنبیه‌های آمریکا  ازهمکاری با کشورهایی که مورد فشار و تحریم آمریکا باشند استقبال نمی کنند، تصریح کرد: من با مقامات آلمانی در این ارتباط صحبت کردم و آنها عملا می گفتند که ابزاری و راهکاری برای مقابله با مجازاتهای آمریکا در زمینه پولی و بانکی ندارند و نمی توانند در این زمینه کاری را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مسائل مورد اشاره باعث شده که ما در زمینه‌های بانکی در بحث برجام چندان موفق نباشیم، گفت: ما توانسته‌ایم بانکهایی که سهم دلار در آنها پایین است که عمدتا بانکهای کوچکی هستند را قانع کنیم که با ایران کار کنند. اکنون بار اصلی حدود ۸۵ درصد از مبادلات پولی و بانکی برعهده EIH و بانک ملی در هامبورگ است.

سفیر ایران در آلمان طرح این ایده که اروپا باید به فکر تاسیس بانکهایی باشد که فقط با یورو کارکنند، ادامه داد: البته این موضوع نیز مورد توجه است که اگر یک بانک فقط با یورو کار کند و دلار نداشته باشد  بانک بزرگی نخواهد بود. علت اینکه ما می توانیم باEIR کار کنیم این است که این بانک کاری با دلار ندارد و با یورو فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه اروپا باید فکری در ارتباط با تسلط آمریکا و دلار بر سیستم پولی و بانکی خود بکند، ادامه داد: آنها باید فکری در این ارتباط انجام دهند و در این وضعیت بانکهایی را ایجاد کنند که فقط با یورو کار کنند. ما برای اینکه بتوانیم از منافع برجام در ارتباط با مسائل بانکی، پولی و مالی استفاده کنیم یکی از راهکارها در شرایط فعلی این است که اروپا این معضلی که به آن اشاره کردم را حل کند و اگر این معضل حل نشود، ما نمی توانیم به خوبی از این قسمت برجام استفاده کنیم.

سفیر ایران در آلمان در ادامه صحبت‌های خود در این نشست دو روزه با تاکید بر اینکه سیستم پولی و بانکی کشور باید به روز و آپدیت شود، گفت: متاسفانه بعضا ابزارهای اقتصادی در کشور تبدیل به یک موضوع سیاسی می شوند. FATF یک ابزار اقتصادی است. ولی چرا ما در کشور آن را سیاسی می کنیم؟

ماجدی با اشاره به رایزنی‌هایش با مقامات آلمانی جهت گسترش همکاری‌های دو کشور ادامه داد: در حال حاضر پروژه‌های زیادی وجوددارد که بخشی از آن را «هرمس» پوشش داده ولی ما مشکل فاینانس داریم و حل این موضوع به این مسئله برمی گردد که اروپایی‌ها در مورد مسئله‌ای که اشاره کردم، فکری بکنند و یک نهاد جدید را در این ارتباط ایجاد کنند که انجام این موضوع هم به نفع اروپا و هم به نفع ایران است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.