بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ژوئن در بازار نیویورک ۹ سنت یا ۰.۱ درصد کاهش یافت و در ۶۸.۱۰ دلار در هر بشکه بسته شد.

بهای معاملات آتی برنت برای تحویل در ژوییه با ۹ سنت کاهش، در ۷۳.۷۹ دلار در هر بشکه بسته شد. برنت اوایل هفته گذشته برای نخستین بار از اواخر سال ۲۰۱۴، از مرز ۷۵ دلار در هر بشکه عبور کرده بود.

معاملات نفت بعدازظهر روز جمعه پس از انتشار گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز که نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته ۵ حلقه افزایش یافته و به ۸۲۵ حلقه رسیده است، تغییر چندانی نداشت.

برنت از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون ۶ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۵ درصد رشد قیمت داشته است. رشد این دو قیمت پایه به رغم صعود ارزش دلار روی داده که در برابر سبدی از ارزهای رقیب به بالاترین حد از ۱۱ ژانویه به این طرف رسیده است. معمولا قویتر شدن ارزش دلار، بهای کالاهایی که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند را برای دارندگان سایر ارزها گرانتر می‌کند.

تحریم‌ها علیه ایران در راستای توافق بین المللی برای محدود شدن فعالیت هسته ای تهران، در ژانویه سال ۲۰۱۶ برچیده شدند. به گفته رابرت یاوگر، مدیر معاملات نفت در میزوهو، ایران اکنون ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند. اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌ها مجددا بازگردند، صادرات نفت ایران ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

دورنمای خروج آمریکا از برجام از جمله عواملی بوده که کمک کرده قیمت پایه نفت آمریکا از پایین ۶۰ دلار در هر بشکه در اواسط ژانویه به نزدیک ۷۰ دلار در هر بشکه در ماه میلادی جاری صعود کند که بالاترین قیمت در سه سال و نیم اخیر بوده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، تقاضای جهانی قوی و تلاش‌های اوپک برای محدود کردن عرضه نیز در حمایت از رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده و رشد تولید شرکت‌های شیل آمریکا را تا حدودی جبران کرده است.

تولید نفت آمریکا بیش از یک چهارم از اواسط سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و به بیش از ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده و از تولید عربستان که حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز است پیش افتاده است. تنها روسیه اکنون تولید بیشتری دارد که به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.