گاردین گزارش داد، معاونان آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار امیدوارند که این پیشنهاد مرتبط با تغییرات سیاست داخلی در تقویت موضع وی و انتصاب یک فرستاده ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به بحران مسلمانان روهینجا بتواند نقطه بازگشت در روابط وی با جامعه بین‌الملل باشد.

قریب به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجایی از آغاز سرکوب نظامی در اوت سال گذشته میلادی از میانمار گریخته و به ۲۰۰ هزار مسلمان روهینجایی پیوستند که پیشتر و در دو دهه گذشته به بنگلادش فرا کرده بودند.

دیپلمات‌های ارشد از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل قرار است در اقدامی کاملا بی سابقه از امروز (شنبه) به میانمار و بنگلادش بروند.

این مقام‌ها قرار است از اردوگاه‌های آوارگان در بنگلادش بازدید کرده و سپس به دیدار آنگ سان سوچی بروند و از راخین نیز که محل سکونت مسلمانان روهینجایی است بازدید کنند.

متحدان رهبر دوفاکتوی میانمار امیدوارند که بتوانند دیپلمات‌ها را درمورد توافقی درباره فعالیت سازمان‌های تابع سازمان ملل در ارتباط با استان راخین و کمک به بازگشت سریع و داوطلبانه مسلمانان روهینجا متقاعد کند.

نهادهای سازمان ملل در حال بررسی اوضاع و جلوگیری از تکرار خشونت در ارتباط با مسلمانان روهینجایی هستند.

آوارگان روهینجایی می‌گویند که آنها نیازمند تضمین از میانمار درباره روند بازگشتشان و همچنین اعطای موقعیت قانونی، دریافت شهروندی و تقویت اوضاع امنیتی در راخین هستند.

نخستین گام کاهش محدودیت‌ها درباره افراد بی خانمان در میانمار است که در یکی از شهرهای مرکزی راخین و در اردوگاه به سر می برند.

گام دوم بازگشت ۶۰۰۰ یا بیشتر آوارگان روهینجایی در منطقه مرزی بین میانمار و بنگلادش است.

دیپلمات‌های ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل احتمالا از رهبر دوفاکتوی میانمار می‌خواهند روند پیشرفت در تحقق اصلاحات ارائه شده توسط کمیسیون مشورتی استان راخین که توسط کوفی عنان، دبیرکل اسبق سازمان ملل مطرح شده است، را سرعت بخشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.