آنه ماری فندرهیدن که مسئولیت بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد در سخنانی در این همایش که بنا است به مدت دو روز در تهران برگزار شود با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای و امضای برجام بر گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپا موثر بود اظهار کرد: در حال حاضر این توافق تحت فشار زیادی قرار دارد و در چند ماه اخیر نیز از سوی یکی از طرفین امضا کننده زیر سوال رفته است.

وی با بیان اینکه نمی توانیم در مورد آنچه که در آینده رخ خواهد داد پیش‌بینی انجام دهیم، اظهار کرد: ولی اتحادیه اروپا در اجرای برجام تاکید دارد چراکه برجام دستاورد بزرگی است و حاصل چندین سال مذاکره و گفت‌وگو است. برجام توانست یک مشکل عمده را به صورت صلح آمیز حل کند و در قطعنامه 3291 شورای امنیت نیز مورد تایید قرار گرفته است.

این عضو کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه براساس همین روند برجام نمی تواند توسط یک طرف تغییر کند و قابل مذاکره مجدد نیست، خاطر نشان کرد: اهمیت برجام فراتر از ایران است. برجام و مباحث مربوط به آن یک بحث بین‌المللی است. برجام در حال انجام کار خود است و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز در 10 گزارش خود اعلام کرده که ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده است.

وی با بیان اینکه در یک سال پس از اجرای برجام میزان تجارت ایران با اروپا حدوداً دو برابر شد و بدهی‌های نفتی ایران پرداخت شد و ما شاهد رشد تولید ناخالص داخلی در ایران بودیم، ادامه داد: در واقع در پی اجرای برجام وضعیت اقتصادی ایران به صورت ملموسی بهبود پیدا کرد.

این مقام عضو اتحادیه اروپا با بیان اینکه برجام باعث گسترش روابط سیاسی ایران و اتحادیه اروپا شد، اظهار کرد: در همین چارچوب شاهد انجام گفت‌وگوهایی بین ایران و اتحادیه اروپا در زمینه‌های سیاسی، انرژی، علوم، تحقیقات، حمل و نقل، حقوق بشر و امور بشردوستانه هستیم. در همین راستا شاهد آن بودیم که خانم موگرینی به همراه هفت کمیسیونر بزرگ اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد و گفت‌وگوهایی را با مقامات جمهوری اسلامی ایران انجام داد و این نشان دهنده عزم و جدیت اتحادیه اروپا برای داشتن تعاملی سازنده با ایران است. در پی این سفر بیانیه مشترکی بین خانم موگرینی و آقای ظریف درباره آینده روابط ایران با اتحادیه اروپا به امضا رسید و این بیاینه باعث شد که صفحه جدیدی بین روابط ایران و اتحادیه اروپا بازگشایی شود.

آنه ماری فندرهیدن با اعتقاد بر اینکه در بحث روابط بانکداری و تجارت نیز بین ایران و اتحادیه اروپا بعد از برجام پیشرفتهایی حاصل شده اما هنوز باید مسیری که در این ارتباط وجود دارد، پیموده شود، تصریح کرد: بسیار مهم است که خدمات بانکداری در ایران به روز و کارآمد شود و ایران در راستایی حرکت کند که اعتماد بانکها به آن جلب شود. در همین چارچوب موضوع شفافیت نیز بسیار مهم است. با کسب اعتماد و همچنین ایجاد شفافیت این زمینه فراهم می شود که سیستم مالی و بانکداری اروپا بتواند همکاری‌های بیشتری با ایران داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای تلاش کرده‌ایم که روابط کشورهای عضو این اتحادیه و شرکایمان با ایران گسترش پیدا کند، خاطرنشان کرد:  ما به عنوان اتحادیه اروپا نمی‌توانیم فعالیت اقتصادی بانکهای اروپایی را جهت بدهیم و فقط می توانیم آنها را به گسترش و برقراری ارتباط با دیگر کشورها از جمله ایران تشویق کنیم.

این عضو کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با بیان  اینکه برخی از بانکهای اروپایی کانالهایی را برای نقل و انتقال مالی با ایران ایجاد کرده‌اند و در حال حاضر 250 بانک اروپایی با ایران در تماس هستند، افزود: در همین راستا تعداد بیشتری از بانکهای ایرانی نیز توانسته‌اند به سوئیفت وصل شوند.

آنه ماری فندرهیدن با تاکید بر اینکه مبارزه با پولشویی و نقش ایران در مبارزه با پولشویی و همچنین تعیین نقش ایران در تامین مالی مبارزه با تروریسم از پارامترهای کلیدی در بهبود فضای کسب و کار است، ادامه داد: در آینده پیشبرد موضوع FATF بسیار مهم خواهد بود. برداشتن تحریمها در گسترش تبادلات و مبادلات تاثیرگذار است اما کافی نیست. باید ابزارهای لازم نیز در این زمینه فراهم شود. در همین راستا بسیار مهم است که ما شاهد ایجاد شفافیت و اجرای حاکمیت قانون در سیستم پولی و بانکی ایران باشیم تا در آینده ایرانی‌ها بیشتر بتوانند تاثیرات برجام را احساس کنند.

مسئول بخش ایران در پروژه چشم انداز ایران در اتحادیه اروپا و عضو کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا از بهبود روابط اقتصادی با ایران و پیوستن ایران WTO (سازمان تجارت جهانی)حمایت کرده است، اعلام کرد: ما در اوایل سال جاری میلادی قانونی را در اتحادیه اروپا تصویب کردیم که بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای ایران تامین مالی هایی را انجام دهد. ما این مسیر را به خصوص در ارتباط با حمایت از سرمایه‌گذاری‌های متوسط و کوچک ادامه می دهیم و ایران را در این زمینه یاری می کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: باید برجام را نگه داریم و اتحادیه اروپا بر روی این توافق بسیار سرمایه‌گذاری کرده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.