خبرگزاری رویترز گزارش داد، نشست رهبران دو کره نتیجه تلاش‌های بیش از سه ماه از جانب رهبران دو کشور به منظور تغییر دیدگاه سیاسی پس از تهدیدهای نظامی و آزمایش‌های موشکی سال گذشته محسوب می‌شود.

آنچه این تغییر لحن برای دورنمای یک صلح بلندمدت در شبه جزیره کره به وجود آورده هنوز سوالی بی‌پاسخ است به طوری که تحلیلگران می‌گویند مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به دنبال کاهش تنش خواهند بود.

دیدهای منفی و مشکوک نسبت به تغییر رویکرد رهبر کره شمالی برای خرید وقت است در حالی که برخی دیگر می‌گویند هرگونه توافق صلح حقیقی نیازمند مذاکره با مقام‌های کره شمالی است.

کیم سئونگ هوآن، دستیار ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در این باره گفت: این نشست بین دو کره راه را برای نشست کره شمالی و آمریکا که در آینده نزدیک به وقوع می‌پیوندد هموار کرده است.

هفته‌های آتی برای مقام‌های کره‌ جنوبی بسیار پربار خواهند بود.  مون جائه این ممکن است با ترامپ و پیش از نشست وی ممکن است با رهبر کره شمالی دیدار داشته باشد و انتظار می‌رود که رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی با رهبران ژاپن و چین نیز در نشستی سه جانبه در اوایل مه سال جاری میلادی دیدار کند.

مشاور ویژه رئیس‌جمهور کره‌ جنوبی در امور خارجی و امنیت ملی گفت: مقام‌های کره‌ جنوبی به همکاری نزدیکی‌شان با آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد و رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی جزئیات دیدارش با رهبر کره شمالی را ارائه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.